bissarna

Direktlänk till inlägg 8 januari 2010

Nu är det kallt...

Av bissarna - 8 januari 2010 23:00

Hejsan igen.. Nu var det så äntligen dags att presentera årets första gästkrönikör, något som enligt min förhoppning kommer bli ett återkommande inslag.

Dagens krönikör är lika skadebenägen, som han är trevlig, han är lika tunnhårig som han är duktig. Mina damer och herrar, jag ger er HBK:s ständigt leende och springade blommsterbud, Gunnar "Gugge" Jonsson.



En ulv i fårakläder?

Vilken vargavinter vi har fått? Det här med växthuseffekten har lagts på is i dubbel bemärkelse. Jag tror att stora skiftningar i vädret alltid har förutkommit och alltid kommer att förekomma. Däremot är det viktigt att vi tänker på miljön och att alla drar sitt strå till stacken. Vargavinter var det ja, men den stackars vargen fick inte uppleva den fina vintern vi har fått. Sverige beslutar att skjuta av lite varg och folk blir som skjutglada galningar. Vargen är ett skyggt djur som knappt har någon kontakt med människan, visst den kan döda lite boskap här och där men är inte det ett litet pris för att få ha ett så fantastiskt djur i frihet?

Nu till nåt som är betydligt viktigare än ett farligt rovdjur som riskerar hela mänskligheten, nämligen fotboll och framförallt Nyköpingsfotbollen ;-)

Nyköpings BIS behöver en rutinerad målvakt för att vara ett topplag i div.II, samt en rutinerad innermittfältare och två bra ytterbackar. Det är där det brister tycker jag. Rami Shaaban kanske vore nåt? Han är född i Tystberga och bor nu i Lästringe. Har alltså mycket anknytning till Nyköping och har man inte hört sej för så borde man göra detta. Att fråga kostar ju inget! Jag har hört ryktesvägen att en innermittfältare är på gång så den biten kanske löser sej och det skulle betyda oerhört mycket för laget :-) Sen har vi ytterbackspositionerna som är oerhört viktiga. Där startar nästan alla anfall om man inte vill tjonga upp bollen från målvakten. Ska man vinna div.II måste man dock ha ett eget spel efter backen, tror jag. Ytterbackarna ska därför behärska passningsspelet till fullo och även vara villiga att gå framåt i banan för att fylla på i anfallsspelet. Det såg jag inget av under förra säsongen, förutom Alex Jansson då. Man skulle kunna ha Alex på vänsterbacken nu när man har det ganska bra ställt på yttermittfältspositionerna. Då skulle jag vilja att ytterbacken och yttermittfältaren är synkade samt byter plats då och då under spelet. Alex har ett grymt inlägg som annars går till spillo! Gör man så behövs det en bra ytterback till och tyvärr så tycker jag inte det finns nån som håller måttet riktigt än i truppen. Jag har höga krav men det bör man ha om man ska komma högt upp i serien. Riktigt synd att man inte kunde få Edis Ahmetovic på andra tankar, han skulle vara perfekt för uppgiften.
Fixa det här så blir det bra Bissarna ;-)

Måste bara kommentera idén om att man ska kunna rösta fram årets lag och att detta lag ska få möta Nyköpings BIS i en träningsmatch. Förr om åren valdes de bästa spelarna i regionen fram och fick möta ett utomstående lag. Det var en riktigt kul grej som sedan försvann, varför vet jag inte! Att nu Patrik Berglin kommer på denna roliga idé är kanon :-) Det är bra för då bygger spelarna broar över laggränserna och tar ner den falska prestigen som finns mellan olika lag, spelare och ledare. Jag hoppas att alla lag i regionen ger sitt fulla stöd till detta. Det kan bli en väldigt kul match med mycket publik. Tillställningar som denna kan få fart på fotbollen i Nyköping. Små bäckar små leder till nåt stort...

Gunnar "Gugge" Jonsson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards