bissarna

Alla inlägg under maj 2010

Av bissarna - 27 maj 2010 12:20


  


Äntligen sista dagen på den här lilla pitoreska holmen. Vill förtydliga att jag inte har något emot Ålänningar eller Åland, bara så trött på det nu. Vill hem till vardagen, till livet, till min flickvän! Det är fin här, vädret är bra, men dagens aftonbladet finns inte att tillgå förrän efter kl 15.00, inte många ställen att gå ut och äta på efter kl 18.00 etc.


Ikväll är det sista träningen innan match mot Enskede. Mitt knä är bättre, fortfarande lite svullet, men det har gått att jobba på det. Får se vad sjukgymnas Anders ger för utlåtande ikväll... Annar så fortsätter man imponeras av TFF, de inte bara vinner, de gör det övertygande och med bra spel ! Fantastiskt !


Nähä, nu ska jag fördriva lite dödtid innan det änltligen är dags att stiga på färjan tillbaka till Sverige (fastlandet är finland här).


Mer info inför matchen mot enskede samt nya bilder till mustaschkampen kommer imorgon.


Over and out

//MK

Av bissarna - 24 maj 2010 19:34

Hola amigos, läsare och lagkamrater från soliga, blåsiga och allmänt jätte döda Åland !


Efter att ha hållt en snitt hastighet på ca 150km/timmen (blunda Ludde) så hann jag precis med bilfärjan till Mariehamn (dock fanns ej tid till att duscha, äta eller knappt byta om efter matchen). Var tvungen att avverka en sträcka på ca 7mil på ca 30min, och det gick,.. När jag nu sitter här på hotellet efter första arbetspasset så är nog slutsatsen att det hade varit bättre om jag missat färjan och fått varit hemma istället. Åland bjuder på sol, snåla kunder, massor av blåst och sjukt tråkigt folk... Dessutom är jag jetleggad (1timmes tidsomställning)   . Det finns inte en restaurang öppen här efter kl 19, och man ser inte en kotte så långt ögat når efter kl 17. Det blir hotellet´och tv (finns 4st tv kanaler, textade på finska. Vår tv är ca 28 tumm, står på hjul och tillhör det glada 80-talet), men jag är inte bitter   


Men vad fan det är skitsamma, vi vann igår, vi tog 3 hur sköna poäng som helst. Förtjäna vi det? Ja det gjode vi. Spelade vi bra?, Nja det vill jag inte påstå, Men framför allt var det på sättet vi gjorde det. Spelet stämmde inte, men vi kriga, vi sprang, vi var griniga, vi höll oss till planen och väldigt enkelt vi höll nollan samtidigt som vi gjorde två, svårare än så är det inte...


Det var en speciell känsla att spela första matchen för säsongen på gräs. Tillslaget fanns inte riktigt där hos de flesta, bollen ville gärna hoppa eller studsa lite, men vad fan vi löste det bra... Tycker att Andres gör ett kanon jobb för laget. Han springer, jagar och offrar sig så länge han orkar, precis som han skulle. Dago var den stjärna han skall vara. Jonte och Adam sprang kopiöst utan att få så mycket betalt för det, men de slutade aldrig att pressa och jobba. Matte och Rocky hade det tufft, mycket långbollar från båda lagen, en tung sprungen plan och två "långa" lag.. Det var stundtals ett hav för dem att täcka, ärligt så vet jag inte hur de orkar... Vi i backlinjen är skyldiga dem mycket för allt slit och jobb de lägger ner för att göra det enklare för oss där bak. Vi i backlinjen tillammans med Bala fick återigen hålla nollan och tycker min kollega P gjorde en helgjuten insats med en skaplig räddning på mållinjen som svettigaste aktion ! Dessutom är det kul att se avbytarna, trotts att det inte blev mycket tid på planen så går de bara in och kör... De är ödmuka, hungriga och vill så mycket, det kommer behövas!


som ni förstår så var detta en laginsats och de segrarna smakar alltid bäst... Närhä nu ska jag rulla fram tv:n, lägga mig i sängen och softa !


Ha det

//MK

Av bissarna - 17 maj 2010 20:51

Det är bra lustigt ibland. Igår kunde man inte sova, mådde piss och var allmänt nere. Idag började dagen likadant, men sen kommer man ner till träningen och träffar hela gänget med jon! Vi fick leka i kvadraten, spela lite pressspel gamla mot unga! (var sådär skönt tjafsigt om bollen var ute, om det var två eller tre pass etc). Självklart vann de gamla, trotts att vi knappt kan röra oss dagen efter match. Efter detta var det ”PG styrka”, en alldeles lagom och skön träning. Humöret steg, matchen igår glömdes… Det är ett sjukt härligt och skönt gäng!


Tog ledningen med 2 -0 i tunnelmatchen mot Adam. Nu har jag två helt klockrena på honom, oj oj vad det svider på lilla ”tekniska” Adam. Annars kunde vi notera att Hillu körde fullt (åkte på 3 tunnlar i kvadraten), Bala Moussa försökte komma ihåg kombinationen till sitt kombinationslås. Andres pratade på som vanligt och försökte förklara skillnaden på en Sydamerikan och en Afrika för Rocky och Bala, samt åkte på två tunnlar i kvadraten!


Sen med tanke på den kampanj som råder mot prostatacancer, samt lite Helsingborgs inspirerat. Kommer vi ha en egen mustaschkamp. Reglerna är lite otydliga än så länge. Det som är klart är att vi får inte får raka mustasch förrän vi förlorar, man får dock ”trimma” eller fixa till den lite…. Om det skulle vara så att den officiella mustaschkampen slutar innan vi förlorat är det oklart vad som händer. Även om vi nu skulle gå och förlora redan på Söndag, då kan det bli lite ändrade regler, där är det fortfarande är lite otydligt. Alla kandidater som ställer upp ser ni nedan, gå gärna in och rösta!  


//MK


(Start bild på samtliga deltagare)


     

MK


     

Johan U


  

Ludde


  

Kevin


  

Sebbe E


  

Andres


  

Vecka


  

Jonte


  

P


  

Adam


  

Freddan


  

Erik


  

Ubbe


  

Hillu


  

Bala


  

Philip


  

Sonny Moberg


  

Ponta


  

Alex


  

Dago



Av bissarna - 16 maj 2010 22:36

Har hunnit komma hem, tagit på sig "soffkläder", ätit taccos, men matchen vill inte riktigt försvinna ur skallen... Jag tycker vi börjar skapligt, är med i matchen de första 15min. Vi ligger på, vi pressra, skapar några halvchanser... Sen är det som vi får bensinstopp mentalt. Vi börjar springa runt med huvudet under armen, lägger fokus på fel saker, spelar "duttigt", lyfter alla bollar mot pontus (tror ingen träffar honom) och blir sjukt utspridda. De gör inte rättvist, och inte på en chans 1-0. Sen har vi tur att vi inte åker på ytterligare fler mål bakåt under denna period (som troligtvis är vår sämsta under säsongen). Sista kvarten repar vi lite mod, vi kvitterar (kanske inte rättvist), vi lyfter upp spelet och får igång pressen...  I halvtid står det 1-1.


I andra halvlek kommer vi ut som ett nytt lag, jag tycker vi kör över dem efter noter... Vi pressar, vi springer, vi rullar, vi utmanar och vi gör det mesta utom mål. Jag vet inte varför, vi har olika former av avslut, det är olika personer som avslutar, och ingen, ingen gör mål. Måster erkänna att dessa kryss börjar bli frustrerande, det är ingen som är nöjd, samtidigt som man inte kan vara helt missnöjd. Det är helt enkelt jobbigt och sjukt frustrerande!


Från och med nu går vi på gräs.. Och nästa söndag har a-laget sin första gräsmatch, borta mot jumbon vallentuna. En väldigt viktig match, och tack vare att alla verkar kryssa och slå varanda, så en vinst där och vi är med. Medan en förslut betyder hiss till botten plan och vi är inblandade runt kvalstrecket. Det är jämt åt två håll just nu...


Nä det här går inte, kan varken sitta stilla, varva ner eller samla tankarna...

Sov ni som kan och hoppas ni gör det gott !

//MK



Av bissarna - 12 maj 2010 21:15

Två dagar har gått sen den blytunga poängtappen mot City. En klar 2-0 ledning och tre poäng försvann till 2-2 och endast en poäng på de sista tolv minuterna. Jag säger inte att det var orättvisst, men det var surt och tungt. Men vad f-n ska man göra ? I tisdags (när jag fortfarande inte kunnat släppa matchen) var jag på väg att börja gråta när jag satt i bilen. Så j-vla frusterande är det. Jag vet inte direkt varför, jag är inte missnöjd, men det är så sjukt frustrerande. Som en tagg som bara sitter och irriterar och svider.... Jag får liksom inte tag i den, får inte bort den.. Men får den bara sitta där ett tag så lossnar den av sig själv, hoppas den skall vara borta tills imorgon !


Matchen i övrigt? Vad ska jag säga, det var en skum match. City klart bäst under de 20 första minuterna, ändå är det vi som leder med 2-0. Sen tar vi över, får ett mål bortdömt och har lägen att avgöra matchen. Vi stänger de första 20min i andra halvlek och City skapar egentligen ingen riktig het chans innan de får sitt fösta slumpmål. Efter det så skapar de tillräckligt med lägen för att tillslut vinna matchen.


Jag tycker vi kämpar bra, allt gör ett stort jobb., alla är godkända. Det finns tre spelar som utmärker sig över männgden. Alex Jansson är överlägset bäst på plan. Phille gör nog sin bästa insats i BIS tröjan. Sen är Ponta så där grymt jobbig, stark och grisig som bara han kan vara  (så länge han orkar).


Jaha nu är det 1-1 mellan mig och Dago. Jag lovade honom att när vi gör två mål i en match så ska vi vinna (stämde inte i City matchen), och han lovade mig att när vi håller nollan så skall vi vinna (stämde inte i Akropolis matchen).


Annars så blir man ju ibland mörkrädd, trött och det känns hopplöst när man hör vissa personer prata om matchen. Alltid lika intressant att höra folk uttala sig om spelare som de knappt själva sätt. Eller höra folk uttala sig om matchen som inte ens var där och titta... Det roliga är att det ofta är folk som egentligen borde vilja vårt bästa och stötta oss. Men man får väl se det positivt, vi engagerar i allfall, samt att det var bättre förr......:)


Veckans Bala !

Bala har nu i en veckas tid tjatat om att hans cykel blivit stulen. I tisdags kom han till träningen och sa att han hade hittat den.

Bala - "I found my bike, or i am almost sure it was my bike. It looked like my bike, so I took it back. "

Rocky - " Did you try if your key fit in the lock?"

Bala - " I didnt have any lock", but the bike had the same colour"




Idag hade Niklas köpt ett cykellås till Bala.


Over and out

//MK

Av bissarna - 9 maj 2010 21:27

Jaha då var söndagkväll igen, helgen slut och som vanligt har den varit alldeles för kort. Sista träningen innan matchen imogon är gjort. Det skulle ha varit en ganska lugn och behaglig träning, men nja är inte skitnöjd. Förutom min gamla och ömkliga höft har jag nu problem med en fot. Får tacka min kära mittbackskollega Per Pettersson för det. Fick en fin glidtackling med dobbarna på uppvärmningsövningen av honom, tack kollega !

Han menar att han spelade på boll och att det inte skulle varit frispark på match, men bedöm själva !



Sn ringde och ville ha inför kommentarar om matchen imorgon. Tydligen har min egen tränare kallat mig "schåpig" och gammal. Kan det stämma tro ?


Ser hur som hur fram emot matchen och ska bli kul att spela mot City som alltid är lika trevliga att slå, ett riktigt tjurigt grisgäng ! :)


Over and out

//MK


  

Av bissarna - 9 maj 2010 13:40

Det har varit en dyster helg för lokalfotbollen ( från div 4 och uppåt).

RIK gick på en tung mina hemma och förlorade sin andra match med hela 0-6

HBK åkte på torsk borta mot Syrianska med 4-1

Även VSK förkorade, dock orättvist enligt mina uppgifter med 2-1


Tråkigt, men inget att gräva ner sig för, tror samtliga lag tar revanch ganska omgående. Hoppas detta är inte en trend som håller i sig även i vår bortamatch mot City imorgon!

Annras så är ju TFF det nya tåget, 3e raka vinsten, sjukt imponerande. Många av dessa spelare var med redan förra säsongen, då de sladdade i botten av 5an, snacka om utveckling.


Annars så är schlager fantasten, suputen och modellen Mr Ulvenhag på besök idag. Vi ska snart ner till träningen, få se om man kan få honom att sätta på sig handskarna... :) Annars så verkar han ganska sliten o trött efter en blöt helg i London !


Segt med Söndagsträning, inte så det spritter i kroppen direkt, men antar att det är nödvändigt... F-n träffade Fidan på stan idag. Han hade lagt till med en något kortare "bratts frilla", knappt så jag kände igen honom.. Betyder det att han nu spelar utan bandana? och vad säger lillebror om det? :)


Annars så spelas det en tung match idag för de som inte har något för sig. Sjösa mot BK Tun, det lär smälla ;)


Längesen en  premier leauge avslutning och en avlägsen championleauge final kändes så meningslösa och ointressanta, f-n det känns som om det kvittar att vi tränar då... Hitta en spelvärd trippen på unibet, 1a degerfors, 1a Syrianska, 2a elfsborg !


Trevlig avslutning på denna helg


Over and out

//MK 

Av bissarna - 4 maj 2010 16:26

Östersjön?


Annars så var mr Bala Bala Moussa kaxig igår på träningen, han var sur för att jag skrivit att han var kass på pingis och inte vann en match:) Nu skulle han ställa mig på mot vägen, en match, först till 11.... 4min senare och 11 - 4 till mig satt han gråtande i sitt hörn:) Nu är det ju inte så konstigt han är ju ändå målvakt, men trodde ändå det skulle bli en match, han spelar ju varje dag och jag en gång i månaden max!


Annars så skällde jag på Rocky igår, har sett ett mönster. Varje match Rocky tar gult kort (något han gör väldigt ofta) = vinst. När han inte tar gult kort = kryss ! Nu får han börja ta lite gula igen så vi vinner :)


Nu är det dags för träning, igen !

//MK  

Ovido - Quiz & Flashcards