bissarna

Alla inlägg under mars 2010

Av bissarna - 16 mars 2010 21:34

  


Jaha då var en av försäsongens snackisar spelad och avklarad. Det slutade med seger för oss med 3-1, efter en stundtals välspelad och underhållande match.


Vill börja med att tacka huvudsponsorn Tellus, och tillika dessa ägare Johan, kanon kul att du ville vara med att sponsra detta evenemang. Rykten säger att det är fotbollenskväll på lördag den 20/3 på Tellus, missa inte det !


Sen vill jag passa på att tacka Patrik B, som har gjort ett hästjobb med detta evenemang, kanon jobb.... Vad ska man säga, hoppas du är nöjd? Jag vet att alla spelare som var med tyckte det var jättekul och gärna gör om det.


Sen vill jag givetvis tacka alla spelare som ställde upp, dommare och föreningar som lånade ut sina spelare. Ett särskilt tack till jokern "blomman", bergsuven Uffe P som ställde upp som spelare samt lånade ut halva sitt lag.


Avslutningsvis vill jag även tacka de ca 200? tappra i publiken som kom och tittade och trottsade kylan, ni är välkomna tillbaka :)


Innan vi går över till matchen, så hoppas du repar dig Gunnar. F-n så tråkigt, det är en sådan där sak som inte ska hända under ett sådanthär evenemang. Jag lider med dig, och hoppas du kommer tillbaka starkare (med lite mer alkohol i bloder), det nya unga HBK behöver dig !


Vad ska man säga om matchen då? Tycker det var skapligt tempo i första, Klas gör ett par idioträddningar, det bjuds på ett par fina individuella numer (Dago, Edis, Andres). Tycker vi vinner den halvleken rättvist och allstar ska vara glada som inte har fler mål i baken.


Andra halvlek är lite sämre, det blir kallare, tempot sjunker, och framförallt kommer allstar laget in mer i matchen. Vi blir stillastående och jag har blyfot under 15min :). Vi gör ändå 2-0, innan Henke G nickar in 2-1. Då känns det som om allstarlaget är påväg in i matchen. Men sen verkar orken ta ut sin rätt och vi tar över matchen igen, och kan sedan avgöra med 3-1. Min känsla är att vi var närmare 4-1 än vad de var 3-2. 


Min känsla efter matchen är att vi vann rättvist, något vi skall göra med tanke på träningsmängd, samt att vi är betydligt mer samspelta. Allstar laget har många duktiga bollspelare och spelar stundtals fin fotbol, utan att direkt skapa några riktiga  farligheter (ett skott på mål?). Blev självklart imponerad av "blomman", men även av Henke G, den mannen skulle kunna prata omkull en vägg, och jag vet att han skulle kunna göra mycket nytta högre upp.. Sen var Andres rapp, kvick och underhållande. Tillsist vill jag även framhålla Edis, tycker han klarar sig bra på mitten, och med fin blick och fot får han utrymme att styra rytmen i anfallsspelet. I vårt lag vissar Dago återigen vilken försäsongsspelare han är:) och styr vårt anfallsspel precis som han skall. Sen gör Matte och Rocky ett hästjobb på mitten, väldigt tacksamt att spela bakom dem. Per är som vanligt stabil och totalt hänsynslös i duellerna, säger bara den mannen är bland det värsta jag sett i man mot man dueller defensivt. 


Nog om allstarmatchen, såg OIK - Sjösa i söndags... Fidan Frezi i bandana, är inte det 2005 så säg? Eller är det en sak han snappat upp när han varit ute på "landet" och spelat fotboll? :). Påtal om OIK, är det bara jag som tycker det är lustigt att Åslund och Kekke blev sjuka samma dag som allstarmatchen skulle spelas? Eller är det bara ren otur, inte vet jag....


Ät inte gul snö, skotta tak och gå inte på skottfinter :)

//MK



Av bissarna - 16 mars 2010 08:35

Tjilevippen och hej !

Då var det tisdag och dags för allstarmatch ! Ärligt, så måste jag väl medge att intresset har avtagit mer o mer, och diskussionerna om denna match har avtagit mer o mer... Hoppas att det kan komma lite folk, ska i allfall bli sjukt kul att spela!


Har proppat i mig esberitox, sinova, berocca, vitaminer, kan jang, ipren, samt otrivin hela helgen för att bli frisk (har dessutom förbrukat en bal toalettpapper)... Men det verkade hjälpade i allfall....


Annars har det varit en lugn och stilla helg. Det är vid sådana tillfällen jag har kommit fram till att jag måste lida av någon form bokstavsdiagnos. Jag blir som ett litet barn, klättarar på väggarna, blir irriterade och allmänt jobbig...


Annars så finns det inte mycket att rapportera. Är förövrigt sjuk bitter. Jag blev bortdömd av den svenska juryn och förlorade 100kr till Dago. Vad är poängen med att ha internationella jurygrupper, svenska jurygrupper, samt svenska folket? Jag förstår att vi vill ha internationella jurygrupper, men sen räcker det väl med vad folket tycker eller ? Det är inte de 100kr som svider, utan att jag förlorade mot Dago. Men å andra sidan, han har rätt en gång per år, så får väl unna honom den !


Annars var det ganska lugn träning igår, inte mycket som hände förutom att jag tunnlade Adam Lundqvist (förvarna honom innna, men det hjälpte inte)...


Hoppas vi ses kl 18.00 ikväll för en ytterst intressant sammandrabbning.... !

Väl mött på rosvalla konstgräsplan 

//MK

Av bissarna - 13 mars 2010 19:35

Då var det dags för Il Grande Finale, och självklart skall vår expert få säga sitt...Detta är den största dagen om året för honom, ryktet säger att han sitter på plats, i rosa melodifestivaltröja med en flaska skumpa....


MELODIFESTIVALEN


"Nu är det äntligen dags för den stora finalen, bitterheten och gnället har jag lämnat bakom mig, vill inte inkräkta för mycket på vår superbloggares stora signum.


I sex veckor har jag förföljt Christer Björkman runt hela Sverige för att kunna leverera så mycket skvaller och insidertips som möjligt, och samtidigt kommit fram till att han måste ha ett av världens bästa jobb. Men jag skulle inte vilja vara i hans skor på lördag om det visar sig att dem 6 utländska jurygrupperna (som för övrigt inte ens har hört låtarna än) kommer att fälla folkets favorit. Deras enda uppgift är att rösta på det bidraget dem tror kommer att fungera i Europa, men för att veta det måste man nog bo i en magic8ball. Det kommer hur som helst att bli väldigt spännande att se hur rösterna faller.


Årets final är annars den mest ovissa sen hela den här tjottaballongens historia, det brukar alltid vara med ett stort namn som är favorit men i år finns ingen sådan.


Men det börjar i alla fall utkristallisera sig ett par favoriter, den största av dem kan mycket väl komma från metropolen nypan. Både enligt journalister, experter och olika omröstningar står det mellan lilla rara söta Anna Bergendahl och popfrillan Salem Al Fakir, som kommer ha med sig allas vår egen Björn Gustafsson upp på scenen i slutet av bidraget. Genivarning på det! Men ni som läser mina krönikor vet att jag inte trodde på någon av låtarna, men det här året har verkligen varit överraskningarnas år. Det har även skett en klar generationsväxling, en del artister var till exempel inte ens födda när Pernilla Wahlgren sjöng Piccadilly Circus 1985.

Den allra bästa överraskningen i år är Eric Saade, tror att han kan bli en yngre och kanske bättre version än Måns Zelmerlöw. Av det jag sett från veckans repetitioner äger han hela scenen och det blir inte sämre av att han har showens bästa avslutning. Som ni förstår hoppas jag verkligen att det är honom vi skickar till Oslo.


Andra små notiser som kan vara kul är milfens nya guldtrosor. Jessicas tredje klänning. Darin har bytt till helvitt och det tycker han känns helrätt. Ola har fortfarande ingen koreografi utan står mest och vevar med armarna. Andreas levererar som alltid och tjejerna i gruppen som rimmar på förgätmigej trallar tyvärr vidare med lägre och lägre odds".


Lite snabbinfo som sagt, nu äntligen bär det av och fan den som stör mig på årets viktigaste kväll….


Min förhoppning inför finalen ser alltså ut som följer:


  1. Eric Saade
  2. Anna Bergendahl
  3. Salem Al Fakir
  4. Darin
  5. Peter Jöback
  6. Timoteij
  7. Jessica Andersson
  8. Andreas Johnson
  9. Ola
  10. Pernilla Wahlgren


Till nästa år

Lev väl och njut av musiken

Simon Ulvenhag


Live rapport från Svenska Cupen, Skärblacka - BIS (0-3)

0 - 1 Jonathan Hansson (Ass Rocky Bomba)

0 - 2 Dago Funes (Ass Philip Järpehag)

0 - 3 Dago Funes (Ass Viktor Engström)


Nästa helg väntar alltså div 1 laget Forward, seger där och det kan bli allsvenskt igen !


//MK

Av bissarna - 12 mars 2010 19:28

Lördag, grabbarna har åkt iväg till norrköping för att spela Svenska Cupen match. Själv har man ätit pankakor och glass (visst är vi vuxna ?) och skriver ett blogginlägg, kan man kalla mig nörd? Nja, eller mer bitter, vill verkligen spela, inte sitta hemma snorig som en bergsget ! (allmänt känt att bergsgetter är snoriga). Men så är livet, bittert :)


Annars så är väl det mesta intressanta att det heta ryktet nu är bekräftat, Kekke och Jeppe tar över OIK. Väldigt oväntat, men samtidigt grattis OIK. Tror att det kanske är lite vad de behöver, två personer som har ett stort OIK hjärta, och framförallt känner många spelare med gammalt OIK hjärta.... Om det är några som kan locka tillbaka spelare till OIK så är det dessa två... Sen vill jag höja en varningensfinger för detta, IFK gjorde samma sak för ett par år sedan... Ferdi drog ihop ett gäng ex bissare (Slasken, Rinken, Pepito, Stejja, Wessman etc). Höll det en säsong?, men när sen alla försvann samtidigt, ja då rasade IFK hela vägen ner till div 7. Hoppas verkligen inte detta händer OIK.


Annars så är nog det mesta intressanta att läsa nr 6 blogg (the green elite), jag citerar: "Det som började som ett rykte på Sillyseason visade sig vara sant och Kaptenen Jesper Åslund har bestämt sig att anta sig tränarjobbet i en förening som uppenbarligen inte skyr några som helst medel för att locka spelare/tränare.  Anledning till att jag skriver så är att OIK på alla sätt frångått de principer och oskrivna "lagar" i sitt värvningsarbete. Då OIK helt och hållet struntat i att kontakta VSK för att informera om vad som var på gång. Med andra ord kan man säga att OIK inte är speciellt populära i Vagnhärad. Men återigen speglar väl deras  tillvägagångsätt föreningens inkompetens och okunnande. Tänker då, Vi sätter hårt mot hårt och en läxa ska läras för alla parter."


Är detta en debatt, en dispyt som BIS inte är inblandade i? Något som sker mellan två klubbar och BIS är inte en av dem? Trodde aldrig jag skulle få uppleva detta  . Vad ska man säga om det som hänt då?, vad kan jag säga, jag vet ju egentligen ingetting..... Om jag tolkar VSK blogg rätt, så ska de sätta hårt mot hårt, vad det nu innebär, men jag hoppas verkligen att de tänker efter först...  För att citera en gammal skeppare: " Listen to me" - jag vet vilket liv det har varit från vår sida, när VSK gjorde succe under sillyseason...Det har både pekats och varit avundsjukt, man kan nästan kalla det för pajkastning ! Mitt råd är, väck inte den björn som sover, kasta inte sten i glashus, det som göms i snö kommer fram i tö.... Ja det går och välja vilket ordspråk man vill, men poängen är, akta er för att skapa en storm i ett vattenglas, det är lätt att det rinner över då... Men som sagt, det är bara mitt personliga råd,och vad vet jag egentligen !


Annars så vet jag att Erik Saade vinner, kom ihåg vart ni hörde det först, och Dago, glöm inte och ta med de 100kr du kommer bli skyldig mig !


Annars så tog jag en snabb bloggkoll på nätet, nja, det händer inte så mycket nu. HBK har tekniska problem och det "Suppliers" frånvaro är lika påtaglig som snön... På VSK bloggen (förutom dispyten med OIK) så är det samma sak. Edis är duktig på att bygga upp en "vi mot resten av världen" känsla. Tror det gömmer sig en liten poet i nr 6, latinska ordspråk, inte illa. Men seriöst, latin, känns inte det lite 2007? :). På sillyseason så är det fortsatt debatt om konstgräset kvalitet, vara eller icke vara, samt om det ska byggas tak, GÄSP! På vår egen blogg, så ja, inte vet jag, jag fortsätter "ord bajsa" ut lite inlägg utan riktig substans, men många komma tecken, särskrivningar och felstavningar.. Så det mesta rullar på som vanligt !


Under dagen kommer vår Schlager expert ut med sin sista krönika, tänkte även i samband med den ge lite feedback på vår svenska cupen match !


Avslutar med att citera Ludde Hellman "Det är bara att skicka på".

//MK





Av bissarna - 11 mars 2010 19:18

Det var ett tag sen, och mycket har hänt... har bland annat blivit överkörd av ett tåg känns det som.... Är förkyld feber, huvudvärk och ont i halser... Det suger ! Och ni känner väl till reklamen, "ni tjejer klagar över att föda barn, men ni skulle bara veta hur det är för en kille att drabbas av en RIKTIG förkylning".


Annars så var helgen kanon, bra väder, bra konstgräsplan, första matchen, första segern, sjukt rolig lagfest, och fantastisk inkilning.... Det kommer videoklipp senare, har satt min studioman Ola P att redigera ihop det bästa... :) Någon som blev nervös ? :)


Blev givetvis utgång (ska även tacka tellus för maten), var ytterst trevlig, tyvärr så har ju gammeln tagit än och det kände jag av dagen efter... Tror jag sket seamens shots hela helgen :)... men det kostar att ligga på topp !


Tillbaka till matchen, vad ska man säga... typisk första match, vi pendla mellan bra och dåliga beslut... Dago ser som vanligt grym ut (att han inte åker och provtränar under försäsongen   ), vi gör 4a mål och håller nollan... Sen får vi inte glömma att ett rekord ungt Tff gick in i spel på fredagen, och vinner utan problem mot flen, som är div 4a lag (?).. Starkt...


Herr Rocky Bomba (hoppas ni kommer ihåg hans ramsa när serien börjar sen), tränade i måndags, det gjorde även Pa (vår nya målkvakt Moussas nya smeknamn) och herr Stensson.... Rocky såg chockad ut av all snö:), men verkar vara i bra form och alltid lika rolig... Pa, ja Pa, ser ut som en frysande svajande stork när han står där nere (i så otroligt mycket kläder) i sitt mål... Svårt att veta vart han står, mem han har fysiken för det hela, ska bli kul att se när han väl börjar sättas på prov, kanske allstar matchen  :)


Sen är ju Andres hos oss och testar.... Känns otroligt spännande och kul... När det gäller spets, speed och en mot en så finns det ingen bättre i denna regione.... jag hoppas verkligen han har suget o viljan att köra en veva till, tror han kan vara med och konkurera och lösa många pusselbitar framåt... men det är tufft om platserna och det är ett j-vla grisjobb att träna ikapp... men som sagt, håller tummarna för att vi har ytterligare ett nyförvärv där....


Annars så har jag endast tränat måndag och sen varit sjuk resten, hoppas jag ska hinna bli frisk till helgen, men ser mörkt ut.... Börjar bli lite orolig för allstar matchen, den vill jag inte missa... :)


Var i Gnesta och träffade några kunder, var inne på ett skolkök, vem träffa jag där... Jo Henke Gustavssons mamma, världens underbaraste människa, alltid så trevli och snäll... Hon sa att Henke var laddad, ska som jag varit inne på tidigare bli intressant att se (höra) honom i aktion... En vältränad Henke G, skulle kunna göra mycket nytta i säg div 2 ;)


Nähä, tillbaka till soffläge, alvedon, C-brus och vitamintabletter (haha, han äter inte grönsaker...)... Annars så kan jag avslöja att jag tagit kontakt med två tidigare lagkrammrater och tänkte kolla upp hur proffslivet är i PremierLeauge och Holland.. Så håll utkik efter gästkrönikörer... !


så tills nästa gång, ha det underbart

//MK









Av bissarna - 6 mars 2010 11:03

Då har vi skickat vår slitna reporter till centrum av gnällbälten, där det inte finns några gränser för hans egen bitterhet !


"Nu är vi framme vid den tok spännande andra chansen i årets melodifestival, fan att det bara är en vecka kvar. Eller som de mindre entusiastiska personerna skulle säga: ännu en förstörd lördag. Jag ska konstigt nog erkänna att jag kan förstå deras tänk, det är troligen lite för många deltävlingar. Deltävlingarna följs av mindre och mindre tv-tittare, även om det fortfarande är det största programmet i svensk tv. Men nu börjar till och med jag tröttna på alla konstiga bidrag som är med, bara för att det ska kvoteras in en stil för alla tittare istället för att i grund och botten ta med dem bästa melodierna. Tycker Bert Karlsson har en vettig synpunkt som han framförde i tv-programmet Debatt. Den handlade om att han jämförde melodifestivalen med OS, vad fan skulle OS vara om man skulle kvotera in personer för att dem är trevliga, söta, fula, ge dem en sista respektive första se och lära chans. Nej det funkar inte, bästa idrottsmännen och kvinnorna ska vara med. Precis som de bästa låtarna ska vara med i melodifestivalen!

Hursomhelst kommer andra chansen att bli väldigt oviss, precis som alla deltävlingar har varit hittills. En hel del överraskningar har gått vidare, många av dem är också yngre artister och det tror jag bara är bra för utvecklingen av tävlingen.. Kul med lite nytt blod och jag tycker vi ska åka till Oslo med något nytt, ungt och poppigt istället för alla gamla stofiler som ställer upp för fjärde gången, precis som det har varit alla år.

Nu tror jag inte att vi hittar vår vinnare i andra chansen i Örebro, utan jag tror vinnaren finns bland dem fyra som har vunnit sina deltävlingar, Salem Al Fakir, Eric Saade, Timoteij (tjohej) eller Anna Bergendahl.


I andra chansen kommer bidragen att mötas två mot två där vinnarna såklart går vidare mot en annan vinnare. Tillslut kommer vi få fram två av de ursprungliga åtta bidragen till globen.


Lottningen ser ut som följer här nedan:


Övre Halvan


Pain Of Salvation - Road Salt

Mot

Pernilla Wahlgren – Jag Vill Om Du Vågar


Pauline - Sucker For Love

Mot

Crucified Barbara – Heaven Or Hell


Undre Halvan


Kalle Moraeus och Orsa Spelmän – Underbart

Mot

NEO – Human Frontier


Alcazar – Headlines

Mot

Jessica Andersson – I Did It For Love


Som ni ser är den undre halvan ruskigt mycket tuffare än den övre, men som den schlagerexpert jag är ska jag nog lyckas klura ut även det här!

Jag tror att Pernilla ganska enkelt slår ut PoS och kommer gå vidare till semi, där hon får möta Crucified Barbara som efter en väldigt jämn omröstning slår ut Pauline.

På den undre halvan är det lite värre, NEO kommer slå ut Kalle o Company är jag rätt säker på. Även Alcazar tror jag vinner över Jessica eftersom det redan är så mycket lugna låtar i globen, men det kommer vara jämna röstningar.

I semifinalerna tror jag det kommer att bli väldigt svårtippat, av Pernilla och Crucified Barbara är det hela festivalens mest olika stilar som möts och även om ingen av dem har en topplåt i sina genrer, tror jag något mer på Pernilla. Eller var det hjärtat som talade nu…  

I den andra semin är det verkligen hugget som stucket, kan sitta och revidera här en bra stund om olika för/nackdelar. Nöjer mig med att tippa att Alcazar går till globen trotts att jag verkligen gillar NEOS låt.

Summa summarum, Pernilla och Alcazar till final."



Till nästa lördag

Lev väl och njut av musiken

Simon Ulvenhag


Mitt Spelerförslag denna helg är följande:

Tycker att 1an på Nottingham till ca 2,40 är väldigt spelbar, visserligen har de tappat lite form, men de är stabila hemma och möter ett lag med väldigt dåligt bortaspel. Det andra spelet är matchen West Ham - Bolton, den matchen kan sluta hur som helst, har ingen aning. Men jag är relatvit säker på att det kommer göras över 2,5 mål i den matchen. Ett sådant spel ger ca 1,95.

Spel:

1a Nottingham

ö2,5mål West Ham - Bolton


Ha det gott i solen !

Av bissarna - 5 mars 2010 22:44

Fredagkväll, kl är snart 22.30 imorgon är det dags för första träningsmatchen... Jag skulle vilja säga att det kändes bra, men kroppen verkar, jag känner mig seg och ljummskarna ömmar... Men trotts detta, så ska det bli fantastiskt kul att äntligen få spela en träningsmatch utomhus, samt intressant och se hur det ser ut....   Tff tjuvstartade idag, såg lite ovant, segt men ändå stabilt ut... De hade en klar och rättvis ledning 20min i andra halvlek när jag åkte (det var fruktansvärt kallt).... Blev ganska imponerad, var ett väldigt ungt lag, i andra halvlek tror jag att det var 3-4st 94or på plan samtidigt...


Imorgon är det återigen dags för en schlagerkrönika, samt mitt eget speltips... Men det bästa med morgonen är att det är första lagfesten, med inkilning, skall bli kul att se vad de nya går för, samt hur de klarar diverse aktiviteter.....  


Var på allstarträff i torsdags, vad ska jag säga, kommer bli en rolig match... Uffe P, den gamla bergsuven var laddad till tänderna och jag hoppas verkligen han backar upp sitt snack om att coacha för att vinna, då kan det smälla rejält.. Är även väldigt imponerad av de som röstar, Allstarlaget har en skön mix av rutin, teknik och arbetskapcitet.... Som sagt, ska bli kul att möta dessa lirare och gamla lagkamrater som Andres, Henke G (se om han tjockat på sig något) etc.


Fick dock höra tråkiga nyheter från det grön/vita lägret, tydligen har Armen B, sträck ljumsken illa, riktigt illa... Tycker det är synd, trodde mycket på honom i år. Han har haft sina stunder tidigare, men aldrig haft motivationen, viljan, tiden och lusten att offra tillräckligt mycket för att hålla en hel säsong. I år en VSK, men ny/gamla lagkamrater och UFFE P ledning så trodde jag verkligen att han skulle ta det sista klivet och visa vilken ytterst kompetent fotbollsspelare han är.  Jag kommer ihåg när Armen kom fram i BIS, hans första match i kvalet till sv cupen, han fick en halvlek och gjorde direkt 2mål. Den lokala fotbollen har kanske inte tappat en av sina största profiler, däremot en av de bästa avslutarna/målskyttarna, kanske till o med den vassaste... Krya på dig Armen och hoppas du kommer tillbaka i år...


Man märker att man är gammal när man sitter och gäspar innan kl 23.00 en fredag, så sov gott, gå inte ut med blött hår och tugga inte med öppen mun !


//MK





Av bissarna - 3 mars 2010 11:52

  

Meningen är att BIS stjärnmittfältare, den outtröttlige Kenyan med 2ans coolaste artisnamn "Rocky Bomba" skall landa kl 23.30 ikväll... Enligt rykande färska information kommer detta inte att ske...


Bloggen kan avslöja att flygbiljettten som var bokad efter de dokument som klubben har fått från migrationsverket ej var godkänd! Tyvärr för BIS så är det tydligen skillnad på i vilken ordning namnen står i Kenya kontra hur migrationsverket skriver här... Biljetten blev bokad i namn: mr Abuor Gwada Sila, men i passet står det mr Sila Gwada Abour....  


Ovido - Quiz & Flashcards