bissarna

Alla inlägg under januari 2010

Av bissarna - 17 januari 2010 17:00

 
Då var det åter dags att presentera årets andra gästkrönikör. Denna gång kommer det inte handla om fotboll och kyla, utan istället om välmående, mat och dryck.

Dagens krönikör har lika stor erfarenhet från bankvärlden som från baren. Han är en fd lagkapten & har varit en central figur i både RIK och HBK backlinje. Envisa rykten gör gällande att just HBK är beredda att betala stora pengar för att han skall göra comeback i år. Men tills dess får han springa runt i div 6 och leka teknisk och kvick spelfördelare. Mina damer och herrar, bloggen är stolta att presentera dagens gästkröikör och tillika sommelier, Matthias "Matte P" Pettersson.


Under årets kallaste månader behöver vi äta varm mat av fyllig karaktär! Mat av fyllig karaktär kräver viner som spelar samma melodi. Grytor hör till hösten och vintern, så här kommer några tips hur du enkelt blir omtyckt av nära och kära under de kallaste vintermånaderna.


Boef Bourgignon (http://www.tasteline.com/recept/Boeuf_Bourgignon)


Till en Boef Bourgignon som är salt, fyllig och smakrik med tydligt örtiga inslag passar många
röda viner, se till att vinet är just fylligt, att det har en tydlig tanninstruktur och en bra syra. Helt enkelt mycket av det mesta så kommer alla att älska både kombinationen och dig. (Tips. Använd gärna viltkött för att få ännu mera djup och personlighet i maträtten)


Tips!


Château Bouscassé nr 2204, 119:-
Ett vin med mycket av det mesta.
Den något speciella tannatdruvan gör vinet alldeles bläcksvart och det mjukas upp till en mycket bra balans med hjälp av klassiska druvvariationer så som Cabernet sauvignon och Cabernet franc.


Ett annat val är


Brolio nr 2705, 115:-
Ett vin som inte är lika fylligt och kraftigt men som fortfarande klarar av grytans fyllighet är Brolio.
Här är det snarare syran från druvan Sangiovese som hjälper kombinationen att bli alldeles utmärkt.
Syrliga bjönbär med röda inslag en tydlig örtighet i bakgrunden äger vinet.


Mustig Fiskgryta (http://www.aftonbladet.se/matvin/mat-tina/tinasrecept/article1793752.ab)


En mustig fiskgryta med tydlig fräsch citrus karaktär och fisk av olika slag. Återigen behöver fylliga grytor någonting som matchar dem, fiskgrytan kommer alltid att bli lättare i stilen och kräver därför lättare viner, jämfört med köttgrytor.


Fetzer nr 16653, 89:-
En Chardonnay med balanserad karaktär av ek som gör vinet rundare och "snällare" till fiskgrytan men som fortfarande skänker maträtten en härlig fräsch kombination med sin naturligt höga syra. Syran skär perfekt genom en gryta med någon form av gräddbas och håller uppe rätten så att den
känns lätt.


Erdinger weissbier nr 11208, 22,40:-
Prova någonting nytt!! och drick en veteöl till just denna maträtt som är lätt i stilen med toner av citron
och hint av julkryddor. Kombinationen mellan mat och dryck kommer du aldrig att glömma. Öl är underskattat som måltidsdryck när det gäller att kombinera mat och dryck men med det digra utbud som systembolaget bjuder finns det många oförglömliga upplevelser att finna.


Prova gärna Nils Oscar Rökporter till en bit riktigt mörk choklad om du sedan innan uppskattar porter så kommer du älska denna kombination.


Lev väl
Matthias Pettersson
Sommelier och Måltidskreatör



Annars så finns det inte så mycket nytt att rapportera, eller gissa vem som lyckades med en cykelspark i nättakeket i lördags? (ett tips, det blev ett mindre skalv när han landade, samt att han har lyckats med samma sak på konstgräset tidigare).


Förresten, det cirkulerar ett rykte om att bissarna jobbar på att förstärka "all star laget" med en joker. Det florerar en hel del namn, Björn Anklew, Blomman, Shaaban, samt Marcus Allbäck. Kan bli intressant och se vart detta landar.


Inkrogen i bissarnablogg@hotmail.com gapar fortfarande tom, vilket får mig att undra om någon förutom min sambo och fd sambo (sotarn) läser detta :). Om det finns något tapper själ kvar, så får ni som sagt gärna maila förslag, ideer, krönikör och kritik.


Simma lugnt, må gott och glöm inte klä på er varmt


//MK

Av bissarna - 13 januari 2010 23:00

Jaha, så var det lill lördag och halva arbetsveckan har gått… har kommit till det stadiet där jag bara räknar dagar till helgen, just nu är det ganska segt och jobba. Känner ingen direkt stimulans, men får väl hoppas att det vänder…

Jaha tänkte vara lite lat och haka på Sillyseason spåret och ta upp gästabudsbollen.. Har inte full koll på läget, men åsikter kan man ha i allfall

GB flopp
När man kollar runt så är det många tips på Runtuna och Oxelösund. Förstår dessa synpunkter, RIK var tydligen riktigt bleka i senaste turneringen och har inte värvat särskilt namnkunnigt, MEN man får inte glömma att RIK alla andra år alltid aspirerat på att vinna denna turnering och är ett erkänt etablerat inomhuslag. Det finns fortfarande kvar en stomme med mycket rutin i RÖÖÖTTT !

När det gäller OIK, så har de konstant tappat spelare under de senaste åren, vilket gör att de inte alls är på samma höga nivå som de var på för ett par år sedan, vilket för mig betyder att om de inte går bra i turneringen i år, kan man inte kalla det en flopp.

Så vilka blir floppen, nja, jag tror inte det är något av de lokala lagen som floppar, utan att de blir en ganska väntad utgång…

GB överraskning
Här nämner många IK Tun, vilket jag inte kommer att göra, något jag återkommer till längre fram. Jag lyfter ett varningens finger för Råby, som verkar ha värvat vettigt och brukar trivas i GB, samt IFK som spelade bra i senaste turneringen Även Sjösa som alltid skall ses som en outsider och som nästan alltid brukar prestera bra i GB (särskilt när de möter oss, vårt boogeylag). Men som sagt, jag tror det kommer bli tufft att flytta på de mer etablerade lagen i år.

Favoriterna
Självklart oss själva, vi har ändå tre turneringssegrar på fyra år, och skall ständigt vara med i toppen, när vi inte vinner brukar vi skylla på att vi är inne i en tung träningsperiod, vilar spelare eller inte tränar något inomhus. I år är första gången på väldigt länge som vi faktiskt tränat lite inomhus, del pga av vädret och del pga att det nya försäsongsupplägget. Självklart är vi inne i en tung fas, men absolut inte ursäkt, och de som kan spela, kommer att spela, vi vill vinna lika mycket som alla andra, finns inga ursäkter alls!

IK Tun, en outsider för många, en av favoriter hos mig, de har ett duktigt och spelskickligt, blandat med hjärta och fysik. Ska bli kul att se vad de kan göra i året turnering.

VSK, självklart är förra säsongens dominant i div 4 en favorit, och de borde känna lite revansch. Förra året tog turneringen sluta alldeles för fort, men jag tror de har lärt av misstagen och Guld Uffe brukar alltid har några ess i rockärmen att trolla fram.

HBK, har genom åren varit framme och nosat, det brukar nästan alltid bli minst semi för de blå. Visst har de tappat en del spelare, men deras startuppställning ser fortfarande stabil ut, samt så har de fyllt på med unga lovande spelare. För att kommentera de unga lovande spelarna. Självklart hade jag gärna haft dessa kvar hos oss, men jag vet att de kommer bli välomhändertagna i Harg, där de även kommer få två tränare som kommer utveckla och låta dem mogna i sin egen takt. Men som sagt, de är alltid välkomna tillbaka:)


Vad mer kan jag bjuda på idag då.. Inte mycket faktiskt, lite skvaller från vår träning kanske… Vi hade max tester i styrka igår, med vem som jag redan utsett till årets nyförvärv, vår fysansvarig PG !Vilken fantastisk människa och kunskap den mannen besitter, har än så länge upplevt min mest givande, välplanerade och roligaste försäsong. Det var tester i fristående knäböj, bänkpress och frivändning. Det var jobbigt med roligt, kan avslöja en viss forward med pipskägg börja gråta när han precis missade 110kg i bänkpress. Annas så har våra tränare smugit runt och ställt lite ledande frågor, som någon öppnar för ett oväntat platsskifte. Om det nu blir så, så tror jag nog att det kommer förvåna många !

Nähä, nu ska jag äta lite makaronilåda med min sambo, kan nog bli ett avsnitt vänner till:)

Ha det underbart !

Av bissarna - 8 januari 2010 23:00

Hejsan igen.. Nu var det så äntligen dags att presentera årets första gästkrönikör, något som enligt min förhoppning kommer bli ett återkommande inslag.

Dagens krönikör är lika skadebenägen, som han är trevlig, han är lika tunnhårig som han är duktig. Mina damer och herrar, jag ger er HBK:s ständigt leende och springade blommsterbud, Gunnar "Gugge" Jonsson.



En ulv i fårakläder?

Vilken vargavinter vi har fått? Det här med växthuseffekten har lagts på is i dubbel bemärkelse. Jag tror att stora skiftningar i vädret alltid har förutkommit och alltid kommer att förekomma. Däremot är det viktigt att vi tänker på miljön och att alla drar sitt strå till stacken. Vargavinter var det ja, men den stackars vargen fick inte uppleva den fina vintern vi har fått. Sverige beslutar att skjuta av lite varg och folk blir som skjutglada galningar. Vargen är ett skyggt djur som knappt har någon kontakt med människan, visst den kan döda lite boskap här och där men är inte det ett litet pris för att få ha ett så fantastiskt djur i frihet?

Nu till nåt som är betydligt viktigare än ett farligt rovdjur som riskerar hela mänskligheten, nämligen fotboll och framförallt Nyköpingsfotbollen ;-)

Nyköpings BIS behöver en rutinerad målvakt för att vara ett topplag i div.II, samt en rutinerad innermittfältare och två bra ytterbackar. Det är där det brister tycker jag. Rami Shaaban kanske vore nåt? Han är född i Tystberga och bor nu i Lästringe. Har alltså mycket anknytning till Nyköping och har man inte hört sej för så borde man göra detta. Att fråga kostar ju inget! Jag har hört ryktesvägen att en innermittfältare är på gång så den biten kanske löser sej och det skulle betyda oerhört mycket för laget :-) Sen har vi ytterbackspositionerna som är oerhört viktiga. Där startar nästan alla anfall om man inte vill tjonga upp bollen från målvakten. Ska man vinna div.II måste man dock ha ett eget spel efter backen, tror jag. Ytterbackarna ska därför behärska passningsspelet till fullo och även vara villiga att gå framåt i banan för att fylla på i anfallsspelet. Det såg jag inget av under förra säsongen, förutom Alex Jansson då. Man skulle kunna ha Alex på vänsterbacken nu när man har det ganska bra ställt på yttermittfältspositionerna. Då skulle jag vilja att ytterbacken och yttermittfältaren är synkade samt byter plats då och då under spelet. Alex har ett grymt inlägg som annars går till spillo! Gör man så behövs det en bra ytterback till och tyvärr så tycker jag inte det finns nån som håller måttet riktigt än i truppen. Jag har höga krav men det bör man ha om man ska komma högt upp i serien. Riktigt synd att man inte kunde få Edis Ahmetovic på andra tankar, han skulle vara perfekt för uppgiften.
Fixa det här så blir det bra Bissarna ;-)

Måste bara kommentera idén om att man ska kunna rösta fram årets lag och att detta lag ska få möta Nyköpings BIS i en träningsmatch. Förr om åren valdes de bästa spelarna i regionen fram och fick möta ett utomstående lag. Det var en riktigt kul grej som sedan försvann, varför vet jag inte! Att nu Patrik Berglin kommer på denna roliga idé är kanon :-) Det är bra för då bygger spelarna broar över laggränserna och tar ner den falska prestigen som finns mellan olika lag, spelare och ledare. Jag hoppas att alla lag i regionen ger sitt fulla stöd till detta. Det kan bli en väldigt kul match med mycket publik. Tillställningar som denna kan få fart på fotbollen i Nyköping. Små bäckar små leder till nåt stort...

Gunnar "Gugge" Jonsson

Av bissarna - 6 januari 2010 23:00

Jaha , ursäkta att jag varit borta ett tag, men när man har en lång ledighet som jag haft, så blir man förslappad, man tycker att man borde ha tid att blogga, städa ur stora garderoben, tvätta, jobba undan lite, samt städa allmänt, men nej, man lyckas på något vänster skjuta upp allting, tills idag, grattis Magnus !

Såhär sitter man med allt kvar, förlite tid, och väntar på att sista starwarfilmen skall börja nu kl 16.00

Men lite blogg skall jag hinna med.. Vad har jag gjort, inte så mycket, mest sovit och ätit onyttigt känns det som… har varit på dop i växjö, fantastiskt trevligt… har träffat vänner som inte bor i nyköping och varit hemma över julen, alltid lika trevligt… lyckats ha sönder inredningen på leksaksaffären på storgatan, mindre trevligt och min flickvän skämdes kraftig över mig… :)

Annars så tänkte jag haka på Glas Claes tråd på silly sidan, riktigt bra ide att ta ut sitt lag.. Här har jag faktiskt lite skvaller att komma med… Bissarnas starkeman Patrik Berglin har fixat så att från och med gästabudsbollen fram till i slutet av februari så skall man kunna rösta fram sitt eget lag (icke biss spelare), samt favorittränare. Detta lag skall sedan i mars möta Biss A-lag, jag bara applåderar och tycker det är en lysande ide.. Tydligen så är redan Vagnhärad med och accepterar att låna ut sina spelare som kommer med till denna match, resten av alla tränare skall informeras på informationsmötet om gästabudsbollen imorgon, hoppas alla ställer upp, kan bli en riktigt rolig match att spela och titta på…:)

Annars så är ju inte mailboxen fylld med brev, ämnen och frågor direkt… Så undrar är det någon som överhuvudtaget läser bloggen ? (jag är skeptisk)

Tänkte i alla fall avsluta detta inlägg med att ta ut mitt lag. Jag tänker inte basera detta på hur duktiga spelarna är i jämförelse med varandra, utan hur bra de varit under föregåendesäsong, dvs har någon dominerat i div 6, så kanske den tar en plats för en spelare i säg div 4, som kanske egentligen är bättre… jag tänker även inte krångla till det med att försöka balansera upp laget. Dessutom bygger jag detta på vad jag sett, och jag har inte sett alla …

Here we go...

Målvakt: Amar (09 BIS)
Motivering: Han kom in på hösten och räddade oss kraftigt, vi i laget är väldigt tacksamma och klubben står i skuld till Amar, dessutom är det ett stort plus att det är en fantastisk människa

HB: Philip J (BIS)
MB: Berra (RIK)
MB: Perra P (BIS)
VB: Pirre (säsong 09 HBK)
Motivering: Philip fick ett genombrott på hösten och visa att han klarar av div 2 fotboll och har en kanon fot. Pirre av nyckeln i HBK försvar och var oerhört stabil. Berra, gjorde många viktiga mål för ett RIK som stundtals gick på knäna, dessutom är han oerhört viktig med sitt snack och engagemang. Perra P, tog klivet från att vara jun, till senior, han var även kapten under en tid, trotts sin unga ålder…

VY: Edis (VSK)
IM: Rocky Bomba (BIS)
IM: Johannes Gustavsson (TUN)
HY: Damir Avdic (09 HBK)
Motivering: Rocky kom in som en virvelvind och var en stor anledningen till att vi gjorde att bra höst och klarade kontraktet. Johannes är en personlig favorit, som varit en stark anledning till Tuns framgångar 09. Damir hitta sin plats i HBK som ytter, där han kan dominera med sin högerfot. Edis kanske hamnar på fel plats, men har gjort en kanon säsong och måste vara med i detta lag, därför får han styra mitten från en vänsterkant. Detta var tufft, fanns många som var nära, Ludde gör en kanon säsong i harg, Gunnar visar att gammal är äldst, Musse i RIK bar laget ensam stundtals, samt Emil Lerjerud i Sjösa, var tongivande, men tyvärr räckte det inte hela vägen.

F: Mauri Funes (VSK)
F: Niklas Wennerberg (HBK)
Motivering: Målen talar för sig själv, två kanon säsonger av två kanon killar med riktig speed ! Här tycker jag att Johan U (BIS) över 10mål i div 5 som 93a, samt Delfin TUN låg närmast en plats, tillsammans med ABBE i VSK. ABBE har nog spelat överallt under säsongen, gjort det med bravur och är en riktigt lagspelare..

Som sagt detta var mitt lag, grundat på vad jag sett och vad de presterat under föregående säsong. !

//MK

Ovido - Quiz & Flashcards