bissarna

Alla inlägg under april 2010

Av bissarna - 30 april 2010 08:41

Fredagmorgon, det är ganska varmt men ingen direkt sol och hela världen går i grått !!


Fy fan vilken morgon, denna morgon som skulle vara en kanonmorogon... Ledig, varmt och kanske lite sol. Istället präglas hela morgon av att mitt kära Liverpool tappade 2-0 och avancemang till Final, till 2-1 och fiasko ! Usch det bara ilar i hela kroppen när jag tänker på det !


Dessutom har min höftled (jag vet att jag är typ 90år) börjar krångla rejält hela denna vecka. I tisdags blev det så illa att jag fick gå av träningen. Vår eminenta sjukgymnas Herr Anders tog en titt och konstatera att den var överansträngd. Domen, 1månads vila för att bli helt frisk. Känns inte som ett lockande alternativ. Varför det blivit så? Ingen aning. Har känt av det under en tid, men det har hela tiden blivit bättre o bättre, så detta kom välidgt oväntat. Antagligen är det konstgräset som sliter lite extra och jag är väl stel och gammal:) Nu tänker jag inte vila 1månad, utan vi har försökt arbeta fram en plan för hur vi ska få det att funka, det är bara att hålla tummarna. Enligt Anders ska det inte kunna bli värre i allafall!


Lördag match mot Gute. En tuff match, men inte omöjligt. Jag tycker att vi har bra chans på 3 färska pinnar. Gute har som målsättning att hänga kvar, men de har värvat ganska skapligt (en spelare från super ettan och en från "all ettan"). Så jag tror den målsättningen är lite spel för gallerian och att de siktar betydligt högre. De kommer från en stark hemmaseger mot Örebro Ung med 3-0. Vi ställer upp med Bala, Philip, Per, MK, Pirre, Jonte, Bomba, Matte, Alex, Dago, Ponta. Träningarna har sett bra ut, och Andres och Victor verkar behålla sin fina form, så det är nog väldigt sugna på speltid. Det ser heltenkelt bra ut !


Väl mött på Rosvalla kl 14.00 på lördag


//MK

Av bissarna - 26 april 2010 21:34

Inne en snabbis och rapporterar från dagens lugna kvällsträning... Eftersom båda lagen hade seriematcher i helgen, blev det en lugn träning på planen med fokus på offensiva lösningar.... Det viktiga var det som skedde efter planen, styrkan !


Körde igenom mitt pass med Perra P, Rocky Bomba och Bala Moussa !

Vad ska man säga, jag trodde Andres prata mycket, men f-cking Bala Moussa är nog f-n värre... Stilrenare person i ett styrkerum är svårt att hitta :)


Adam var tillbaka från klassresa (6e klass eller?) och bjöd på några snygga snurrfinter...


Bala Moussa fortsätter att vara kass vid pingisbordet och har ännu ingen seger...


Bala Moussa hade med sig en egen blandad energidryck till efter träningen, tveksamt innehåll.... Vi misstänker kokosmjölk och ja, resten går väl bara att spekulera om... Ingen våga smaka förutom målvakts Freddan (klok kille)


Vecka har återigen gått sönder, samma fot som förrut. Denna gång råkade han trampa på en vattenflaska på uppvärmningen... Kommentarer överflödiga...


//MK



Av bissarna - 25 april 2010 19:43

Hade någon sagt till mig innan säsongen att vi skulle spela 0-0 borta mot seriefavoriten Akropolis, så hade jag sagt "taget" och varit mer än nöjd.


Givetvis vill man alltid vinna, man vill alltid ha de där tre väldigt eftertraktade poängen. Men vissa matcher är på pappret svårare än andra, och akropolis borta är en sådan match. Därför hade vi sagt innan matchen att får vi med oss en poäng, ja då har vi gjort det bra och är nöjda.


Ändå sitter man här, med svullen vrist, uppskavd fotknöl, uppskrapade knän och kroppen känns som om jag vore 50år (f-n knappt så jag kom ur sängen imorse, tur man har en ung flickvän..). Och man är inte nöjd, man är bitter, det finns en sur eftersmak efter matchen. Vi borde ha vunnit en poäng, men det känns som vi förlorade två. Akropolis är bra, det kommer tillhöra toppen, men vi var f-n inte sämre i just denna match. Vi hade flest chanser (de hade egentligen ingetting, en nick ur dålig vinkel), vi hade mest boll, de saknade en nyckelspelare pga av interna stridigheter, de fick en utvisning i ca 60e och vi hade en regelrätt boll inne som blev felaktigt bortdömt, Surt är ordet !!!!!!


Man ska inte gråta över spilld mjölk, men jag hade mått så mycket bättre med tre poäng istället för en, det kommer man inte ifrån... Nu har jag en upp på Dago i allfall... Han har lovat mig att alla matcher vi håller nollan, då tar vi tre poäng. Nu blev det inte så denna gång, men jag tror att det nästan alltid kommer vara så... !


Tff hade premiär idag, de vann med 2-0. Det såg stundtals bra ut, stundtals virrigt ut. Det man dock ser är att det finns oerhört många spelare med hög högstanivå och mycket spetts i det laget.... Var glädjande och se Kevin tillbaka, tyckte han var klart bäst på plan i första halvlek (spelade bara 45min).


Jaha, helgen är slut... Nu är det 6dagar kvar tills Gute hemma. Ett gute som för övrigt körde över Örebro ungdom med 3-0 idag. Det är 5 jobbiga arbetsdagar och fyra viktiga träningar kvar dit, man undrar ju ibland hur kropp och tid skall räck till. Men på något sätt löser det sig alltid. Och väl på lördag, där står man där när dommaren blåser igång, glad som ett litet barn, det lustigt hur kul det kan vara att jaga en boll, IBLAND !


Hoppas alla haft en trevlig helg, och väl mötta på Rosvalla på lördag !


//MK

Av bissarna - 20 april 2010 00:12

Det är lustigt att man kan vakna med en värkande kropp, sprängande huvudvärk och ha en riktig pissdag på jobbet, MEN ändå gå runt med ett leende på läpparna och må så bra... Det är lustigt hur en seger kan göra så mycket...


Det är lustigt hur kul det kan vara med fotboll ibland... Till och med idag, då det bara var styrka (ett nytt program framtaget av PG för att behålla det vi slitit för på försäsongen, samt öka explosiviteten yterligare)....


Det är lustigt att till och med jag kan skriva ett kort och ganska meningslöst inlägg....


//MK

Av bissarna - 18 april 2010 21:12

Då var premiären avklarad, om jag ska vara ärlig känns det lite tomt:) Något man gått och väntat på, längtat efter, sett framme i horisonten sen november är alltså avklarad. Det varade mellan 14.15 - 18.00, det skedde på ett blåsigt rosvalla och det innebar 3st underbart sköna poäng. Det var första gången sen 2003 som BIS vann en preimär. Förstå hur skönt det var att bryta den trenden!!!


Tycker vi gör en helt ok match, stundtals spelar vi rätt typ av fotboll. Vi ligger rätt i våra positioner, vi ställer om snabbt och vi är starka. Enligt mig har vi två svackor, dels första kvarten då vi flänger runt för mycket och blir för utspridda, vilket innebär att vi inte får tag i andra bollarna. Sen blir det lite darrigt sista 10min då vi blir medvetna om hur nära 3poäng vi är. Annars så tycker jag att vi för matchen, skapar flest lägen och är värda segern.


Vi är inte roliga att möte med Rocky och Matte i mitten som springer över allt som rör sig, samt det är så kul att se Dago styra hela offensiva och suga in i stort sett varenda boll. Men i grund o botten vinner vi för att vi gör en helgjuten laginsats, alla gör sitt jobb, och utför sin uppgift, och då, då är vi bra...


Fan vad skönt med tre pinnar !


Ps vill även passa på att gratta VSK till premiärvinsten DS


//MK








Av bissarna - 18 april 2010 11:45

Hej alla glada !


Får väl börja med att be om ursäkt att jag inte varit aktiv. Det går väl att köpa, men att jag inte ens har varit inne och lagt ut alla kommentarer är riktigt IG. Ber om ursäkt..


Har varit mycket nu, särskilt på jobbet, så har inte haft energi och tid att skriva något. Dessutom är jag lite trög på det sättet, om jag inte är inne och skriver på länge, då vill jag liksom kompensera det med ett långt inlägg... Och ju mer jag är borta, ju längre känner jag att det måste bli.. Ni förstår jag kommer in i en ond cirkel, men ska förska brya den nu:)


Vad har hänt sen sist ? Antagligen massor, men försöker att gå rakt på sak, Seriepremiär.. Som vanligt kommer vi till premiären med en bra försäsong i ryggen. Jag vet att det redan viskas runtomkrig att i år, är det året... Vad ska jag säga, tycker att den gode Björn Andersson skrev bra i sin krönika. Han menade att det såg ut som det gjort tidigare år, men en starkt förssäsong, men utan några etablerade nyförvärv.


Jag tror det handlar om ett par saker. För att vara ett topplag i en serie så räcker det inte att vinna några enstaka matcher, du måste skapa en trend och vinna många matcher i rad. Dessutom måste du kunna vinna även när spelet inte stämmer fullt ut, något vi haft stora problem med tidare. Jag tycker att klubben prickat rätt i sin målsättning, där de säger att målet är att vi ska komma bättre än förra säsongen. Sen får man se hur långt det räcker...


Återkommer med inlägg efter matchen. Men hoppas givetvis på så månag som möjligt i publiken idag och äntligen är det dags !


Väl mött på blåsvalla !

//MK

Av bissarna - 10 april 2010 10:43

Eftersom detta inte är ett officiellt klubbuttalande utan mina högst personliga åsikter så väljer jag att låta "bloggmaster" publicera de här!


Martin Haase säger i dagens SN att i framtiden kan C-planen bli en parkeringsplats, detta vore en katastrof!


Idag är Bissarna Rosvallas mest otillgängliga förening, vi är inlåsta i ett hörn av Rosvalla som det är både långt och för många besvärligt att ta sig till. När Bissarna valde denna plats som sitt kansli fanns det en riktigt fotbollsentré. Den är idag stängd och jag kan köpa varför! Sparar man de summor som uppges på att stänga den entrén så är det okej för min del. Men det gör Bissarna mer otillgängligt och det går utöver vår klubbkänsla. För hur det än är så är kansliet hjärtat i en förening och vårt kansli är placerat på en bakgård.


Dessutom pågår det nu diskussioner om framtidens Rosvalla. Vi är som alla andra fotbollsföreningar överlyckliga för två nya konstgräsplaner som kommer höja möjligheterna för hela fotbollsverksamheten i regionen.


Men det pågår också diskussioner om var tennishallen skall ligga och sedan vet vi att det pågår försök till etablering av nya idrottshallar och i framtiden kanske en simhall. Rosvalla har växt och enligt rykten vill även bowlingen bygga ut. Curlingen vill in på vårt nuvarande kanlsi…m.m.


Nu kommer en liten bomb!


Jag vill att Bissarna lämnar Rosvalla Stadion och sina önskemål om fotbollsstadion vid den befintliga konstgräsplanen. Vi lägger oss platt för andra idrotter och släpper B-planen också!

Jag anser att hur man än vrider och vänder på saker och ting så kommer det inte att bli bra för Bissarna. Vi kommer hela tiden att bli inbyggda av annat och vi blir för svår tillgängliga. Vi har ett av Nyköpings starkaste varumärken utanför Nyköping. I fotbollskretsar runt om i Sverige uppfattas namnet Bissarna med respekt vilket vi skall vara stolta för och bygga vidare på.


Jag vill ha fotbollsstadion på C-planen!


Riv den gamla röda baracken, flytta den befintliga konstgräsplanen och lägg den på C-planen och bygg fotbollsstation där. Flytta den bara lite längre upp mot soptippen.

Utmed C-planens kortsida mot idrottsvägen byggs sedan nytt kansli för oss och IFK Nyköping (om de vill) och det byggs även nya omklädningsrum till all idrottsverksamhet på den sidan ”vägen”. Baseboll, amerikanskfotboll, bandy(?) och framförallt fotboll. Mot planen byggs en kortsidsläktare, gärna ståplats, med föreningarnas gemensamma klubblokal ovan på med utsikt över planen. Som ett litet nuvarande Söderstadion!

På långsidorna byggs sittplats läktare för max 3-5000 personer. Kortsidan uppåt lämnas öppen för exploatering i framtiden.


På detta sätt skulle Bissarna bli lättillgängligt igen, vi skulle kunna minska våra kostnader för kansliet genom att ha olika faciliteter tillsammans med andra föreningar (om de nu vill) och även genom diverse gemensam kontorsutrustning. Dessutom kanske detta skulle vara en möjlighet till att få den idag lite trånga röda baracken att bli ersatt med något nytt och fräscht.


Det finns en fördel till och det är att våra spelare och ledare slipper passera över den allt mer trafikerade vägen mellan Rosvalla och fotbollsplanerna på ”andra sidan”. Det kommer snart att ske en allvarlig olycka… Jag vill se fler farthinder, NU!


Detta är mina högst personliga åsikter men i mina tankar är de det enda rätta just nu då andra sporter tar över ”vårt” gamla Rosvalla och hela tiden gör oss mer och mer otillgängliga!


Fler idéer mottages!?


//Patrik Berglin

Av bissarna - 1 april 2010 07:53

  

Jaha, då var man "back in business", eller vad man ska säga.. Vill be mina 30st trogna läsare om ursäkt för att jag varit frånvarande med uppdateringar här på bloggen. Men livet är hårt och som halvfet, långsam och inte så teknisk fotbollssplerare så måste jag tyvärr ha ett jobb vid sidan om, alla kan inte ha det som Dago och Alex :)


Har varit bortrest på konferens, åkt skidor, bastat, jobbat lite. Var mycket trevligt. Mindre trevligt att komma hem med en så oerhörd tränignsverk efter 3dagars skidåkning (var nog 8år sedan sist) och sen försöka spela fotboll, samt genomföra två stycken grenar i stuperstars... Min far fråga mig efter matchen

- " Är du stel?"

- "Något oerhört, hade så ont i vader och ljumskar"

- " Det syndes, du kunde ju för fan varken springa eller hoppa"

- "Har jag någonsin kunnat?"


Mycket har hänt, vi fölorade mot Forward efter vår bästa första halvlek på mycket mycket länge, jag missade min första straff någonsin på elvamanna, Barca lekte ut Arsenal i 30min, Hillu har fått liggsår, Dago missade lagfotot, Bala Moussa har blivit en livslevande radio, Ponta har ett skrubbsår stort som östersjön på skinkan typ, samt Henke Waern har lånats ut till HBK under våren!

  



Men det är inte det som det här inlägget skall handla om, detta inlägg skall vara en hyllning ! En av Bissarnas största hjärtan, ledare, spelare och framförallt personer inom modern tid har efter alla skadebekymmer bestämt sig för att lägga skorna på hyllan (skor han köpte förra året men aldrig använt  ), nämligen Ola Pettersson !


Det är en stor förlust för oss i BIS. Ola är inte bara en duktig fotbollsspelare, han har även varit vår kapten och är en fantastisk människa och vän. Det kommer bli tomt och kännas konstigt... Jag har spelat med Ola i nästan 8 säsonger, jag var själv ung och lovande när han kom upp som fjunig junis för hur månag år sen som helst. När jag sen drog iväg och försökte bli vuxen, så var Ola kvar här blev en väldigt viktigt kugge i BIS. han har spelat över 10 säsonger, han har varit kapten i minst 5 utav dem och han är 27år (fast så länge jag har känt honom har det verkar som om han är 55år gammal  ).


Jag tänker inte försöka beskriva Ola som fotbollsspelare. Men det är en sak jag alltid facinerats av när det gäller Ola. Skulle vi ställa upp hela laget på löparbanan och springa 100m, så skulle han komma toksist. Skulle det däremot bli en löpduell på plan så skulle han ALLTID springa lika oavsett vem han springe emot. Jag tror ALDRIG jag sett Ola förlora en duell, han är som sämst lika....


Jag hoppas nu bara att klubben för en gåns skulle ser till att på något sätt behålla Ola inom organisationen, om det blir som föräldratränare, hjälptränare till A-laget eller i någon av alla dessa kommittér....


Over and out

//MK









Ovido - Quiz & Flashcards