bissarna

Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Gästkrönikör

Av bissarna - 6 februari 2010 16:52

Då var det åter igen dags att presentera en ny gästkrönikör för detta år. Denna gång är det en gammal favorit. Som enväldig expert skall han redogöra för sina tanker och känslor om det stora som komma skall.... Melodifestivalen! Som ett led i BIS "Satsning" på schlager kommer ingen mindre än Simon Ulvenhag varje helg att delge just dig, vad han känner, tycker och tänker om varje deltävlning. Håll i hatten, för nu åker vi!

Namn: Simon Ulvenhag
Ålder:26
Aktuell: Enväldig expert i BIS SchlagersatsningFörebild: Carola Häggkvist
Klarar sig inte utan: Sin plattång
klädesplagg: Tighta jeans
Civilstatus: Singel
Anekdot: Känd för att ha suttit och solat i bar överkropp med sololja på bänken under en seriematch

MELODIFESTIVALEN

Nu är vi äntligen där igen, den bästa tiden på året! Nej jag pratar inte om vintern.
Jag pratar om melodifestivaltiden…:)
Ett helt år har gått sen operan sköljde över Sverige och orden Snälla snälla snälla för första gången kom ur en kvinnas mun och inte en mans.

Jag, Simon Ulvenhag, Sthlm Finest vinnare och förespråkare för begreppet ”Karmakn-ll…” Vem annars. Har fått den stora äran att som enväldiga expert skriva ner lite tankar, idéer och speltips inför varje deltävling under vintern/våren.

Vi börjar såklart med deltävling 1 som kommer att gå av stapeln i Foppalandet Örnsköldsvik.

Nummer ett är: Ola med Unstoppable
I redan första låten kommer vi att få höra en av årets kanske största förhandsfavoriter.
Jag tror precis som många andra att Ola kommer ha stora chanser i år. Kanske till och med tippas lika högt som Mums mums gjorde förra året. Han har en grymt skön och röjig upptempo låt som jag verkligen gillar.
Jag tror att Ola efter vinsten i körslaget har nått den statusen att han är given i en final.

Nummer två är: Jenny Silver med A Place To Stay
Något som alla kanske inte vet är att Jenny Silver förut hette Jenny Öhlund, den väldigt duktiga dansbandssångerskan i Candela. Trots sin erfarenhet så är det här hennes debut i Melodifestivalen. Vi kommer att få se och höra en poplåt med klubbkaraktär som framförs på ett proffsigt sätt. Hon kommer säkert få några gamla sentimentala pensionärer och Tomas Deutgen att ringa och rösta. Liten skrällvarning, men jag tror inte det kommer ta henne vidare.

Nummer tre är: Linda Pritchard med “You are Making Me Hot-Hot-Hot”
Här kommer det att bli åka av, mycket pyroteknik, glitter och paljetter. Linda kommer bjuda på ett riktigt fartfyllt och häftigt framträdande. Det brukar ofta går bra för upptempopop låtarna med mycket effekter.
Om någon ska splittra på dom fyra stora i toppen så är det här min darkhorse till en andra chansen biljett.

Nummer fyra är: Pain Of Salvation med Road Salt
Dem som känner igen den här gruppen och förväntar sig en metal-låt från Pain Of Salvation får nog gå på en av deras spelningar istället. Road Salt är en långsam ballad som byggs upp kring Daniel Gildenlöws röst, en orgel och en bra ljusshow i bakgrunden. Skulle kanske fungera för en mer etablerad artist. Jag tycker dem borde gjort sin grej och kanske blivit årets överrakning, ungefär som Heat blev förra året.
Mitt tips är att dem kommer få det väldigt svårt att ta sig vidare.

Nummer fem är: Anders Ekborg med The Saviour
Vad ska man säga om den här artisten/skådespelaren. Vi alla vet vem han är, men jag vet inte om han verkligen har hittat rätt i Melodifestivalen?! Klart är i alla fall att han tagit hjälp av ett par erfarna låtskrivare som har varit med förut, Henrik Janson och Tony Nilsson.
Kanske man kan säga att det är lite Björn Kjellman varning över honom. Björn gick som bekant direkt till final för ett par år sedan. Den här låten går dock mer åt popopera hållet och är faktiskt favorit att ta sig vidare om man tittar på oddsen.
Jag håller med och skickar självklart vidare Anders Ekborg till final.

Nummer sex är: Jessica Andersson med I Did It For Love
Här har vi verkligen en veteran som alltid ställer upp med bra låtar. Hon vann även tävlingen 2003 när hon var med i gruppen Fame tillsammans med Magnus Bäcklund. I år framför hon en riktigt bra medeltempoballad där hon verkligen får visa upp sina röstakvaliteter. Men hon kommer säkert få ett argt samtal från Molly Sandén om att hon har snott hennes ljussättning. Jessica är dock redan en etablerad artist och får säkert mycket röster tack vare det.
Jag tror på andra chansen.

Nummer sju är: Frispråkarn med Singel
Redan i första programmet kommer här årets försök att få in lite nya musikinfluenser.
Det kommer att bli en Hip-Hop/R&B låt med skönt beat, ärlig och bra text. Jag däremot är inget större fan av den här musiken, för att uttrycka mig snällt! Är det någon gång under programmet som man ska schemalägga sin kisspaus så är det nu!
Jag både tror och hoppas att det blir sista plats för Frispråkarn.

Nummer åtta är: Salem Al Fakir med Keep On Walking
Salem Al Fakirs karriär har hittills gått rakt uppåt och han brukar skriva sköna trallåtar som fastnar väldigt lätt, vilket är en förutsättning i den här tävlingen. Han har som vanligt skrivit både text och musik helt själv och det kommer bli en typiskt Salem låt a´la hans stora hit ”Good Song”. Jag tror att det kommer bli tufft för honom att ta sig direkt till final men andra chansen känns given.

Mitt tips ser alltså ut som följer:
Ola (odds 1,20 på plats 1-2)
Anders Ekbord (odds 2,15 på plats 1-2)
Salem Al Fakir (odds 2,15 på plats 1-2)
Jessica Andersson (odds 2,05 på plats 1-2)
Linda Pritchard (odds 4,50 på plats 1-2)
Jenny Silver (odds 15,00 på plats 1-2)
Pain Of Salvation (odds 10,00 på plats 1-2)
Frispråkarn (odds 10,00 på plats 1-2)

Tills nästa lördag
Lev väl och njut av musiken
Enväldig expert Simon Ulvenhag

 
 
Ingen bild

Kapten

8 februari 2010 12:24

Hur länge kan man säga att man är enväldig expert och ha fel fel fel?

Har för mig att förra året tippade han Carola och året innan tippade han Carola...

I år trodde han på Dan Ekborg som kom sist (!?)... Inte för att jag tittar! :-D

 
Ingen bild

//MK

8 februari 2010 21:06

Ända anledningen är att det är svårt att hitta någon annan som överhuvudtaget är intresserad.... Detta ställer dock frågan, varför jag ens har med det på bloggen. Men vi får väl se det som att vi givit honom en tidig julklapp, en som inget går att byta tillbaka mot pengar :)

 
Ingen bild

Tove

12 februari 2010 20:10

tror på din tipsrad iaf.
Hoppas allt e bra med dig. Kommer nog inte ihåg mig. "Raggade" upp dig en gång på patricia när du var där med din "pappa" :) många år sen nu.
...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards