bissarna

Direktlänk till inlägg 8 februari 2010

Ett alldeles för lång inlägg !

Av bissarna - 8 februari 2010 22:19

Se hela bildenEfter mycket eftertanke så har jag kommit fram till att jag måste ta upp ett redan avhandlat ämne. Hoppas ingen tycker jag är tråkig eller fantasilös nu.....

Det gäller publikfrågan, eller rättare sagt varför det inte kommer mer publik på våra hemmamatcher. Jag är medveten om att det enkla svaret kan vara - "för att ni inte är bättre". Men måste göra ett seriöst försök innan jag köper det argumentet.

När det gäller vår "egen familj" dvs våra medlemmar, så har klubben blivit bättre på att marknadsföra sig själva inom föreningen. Jag påstår inte att vi är i mål, men vi har tagit några kliv på vägen. Det jag hoppas framkommer är hur viktiga ni är för oss spelare. Jag vet hur mycket som förväntas och begärs av alla föräldrar. Det är lotter, cuper och kiosken etc. Det ska skjutsas, det ska jobbas och det ska hämtas. Vi i A-truppen vet hur mycket ni gör för den här klubben. Hemmamatcherna är ett av få tillfällen då vi kan ge något tillbaka. Om jag bara kunde lova seger och glamourfotboll varje gång, skulle jag det. Men tyvärr "-så bra är vi inte än"   

Det jag däremot kan lova är att vi alltid kommer att ge vårt yttersta, att vi alltid kommer försöka. Hur långt der räcker, det kan jag inte svara på. Det skulle vara intressant att få era kommentarer, om vad vi i A-laget kan göra?, vad ni vill se av oss ? Men den största anledningen till att jag vill ha Er föräldrar där, beror på att då är era barn där, dvs våra egna ungdomsspelare. Klubben kallar A-laget för föreningensflaggskepp, men det är ändå ungdomarna som är hjärtat, pulsen och framtiden i föreningen. Att ha dem på plats ger glädje, liv och framförallt stämmning på matcherna. Även här skulle det vara kul att veta vad vi kan göra för att "ge tillbaka" ?

Sen får vi heller inte glömma vår bättre halva, damlaget. Vi vet att det är många av er som går på våra matcher, och det värmer och betyder också självklart mycket (säkrast för mig att inte glömmabort och tacka er också  )

Nu har jag svävat iväg rejält, meningen var att detta inlägg skulla handla om hur vi kan få fler utanför "familjen" att komma, eller rättare sagt, varför de inte kommer ?

Jag tittar med avundjsuka på våra sportsliga kollegor i staden. Onyx innebandy herrar och IFK handbollsherrar fyller sporthallen till bristningsgränsens varje hemmamatch. Vårt herr hockeylag (har inte stenkoll på era publiksiffror) snittar runt 1000st/match? Om man tittar lite suddigt så är det ingen större nivåskillnaden i dagsläget mellan oss fyra. Ändå drar ex innebandyn fullt, trotts att de egentligen inte har så jättemycket att spela för länge, det är imponerande.

Jag är ju lite barnslig (vet alla som känner mig) och tänker - "om de kan, varför kan inte vi"? Jag är medveten om att vill man gå och se herr handboll i stan, går man på IFK herrrar. Vill man gå och ser herr hockey i stan, går man och ser nyköpings herr hockeylag spela. Vill man se herr innebandy går man på onyx herrar (jag vet att det finns ett par lokala innebandylag till, men de är inte så många). Vill man gå och se herr fotboll däremot så finns det ett hav av lag att välja mellan. Vissa menar att fotbollens målgrupp av publik delas upp mellan så många olika föreningar. Mitt svar till detta är: "Det borde inte vara en svaghet, det borde vara en fördel!!! "Tänk på hur många fotbollsspelare det finns? Tänk på hur många fotbollsintresserade det finns?

Men mina fråga är: (och det är här jag behöver hjälp) - "Varför går inte fler lokalafotbollsspelare och tittar på oss? Varför går inte fler av ex HBK-, Runtuna-, Tun- och Sjösas publik och tittar på oss?"

För att lösa detta problem har föreningen valt att spela nästan alla hemmamatcher på Söndagar. Det är inte många av de andra lokala fotbollslagen som tränare eller spelar en Söndag. Dessutom finns det många som menar att om vi är med i toppen, gör fler mål eller spelar en attraktivare fotboll så kommer det mer publik. Tittar man historiskt på detta resonemang så stämmer det inte riktigt. Visst, vi har lite mer publik Söndagar än Lördagar, men inte så mycket mer som det borde vara. Det året BIS gick från 3an till 2an, tog laget mest poäng av alla div3 lag i Sverige och öste in mål. Men publiksnittet var inte särskilt mycket högre för det.

Jag tror inte heller det hänger på marknadsföringen. Visst kan vi göra mer, men jag tror det är många som inte går på våra hemmamatcher för att de inte vet om att vi spelar.

Beror det på att vi helt enkelt inte är bättre? Nja, köper fortfarande inte det   Jag menar det finns många som går på ex Tun, VSK, eller Stigtomta (som inte är släkt eller nära vänner). Min poäng är att det borde ju inte spelas så mycket sämre fotboll i div2 än div3-, 4,5 & 6. Eller ?

Här är lite tankar om varför inte fler lokala fotbollsspelar och lokal fotbollspublik går och ser på oss.

1. Man har inget intresse i BIS och bryr sig helt enkelt inte

2. Man tycker inte det är värt 60kr i inträde

3. Man ser hellre en Premier Leauge match på tv än går till Rosvalla

4. Ända anledningen till att man går och ser på fotboll är för att det är ens "egen" förening som spelar.

5. Man hinner bara med en live fotbollsmatch per helg, dvs man ser något annat lag istället eller har själv spelat. (förstod ni vad jag menade där?).

Jag är väldigt öppen för tankar, förslag, kritik, ideer etc! Vad kan vi göra för att ändra på detta?

Detta inlägg blev långt, för långt. Hoppas någon har orkat ta sig igenom det. Annars så märker jag att gliringarna haglar över mig på hemsidan. Som tur är fungerar mitt självförtroende som paraply  . Säger som Sjöberg - "Vill ni känna hur det känns att hålla i svärdet grabbar?"

Tills nästa gång, rid inte barbacka, lyft på fötterna när ni går och källsortera !

//MK















 
 
Gugge

Gugge

10 februari 2010 20:14

Jag skrev en kommentar om detta ämne i ditt förra inlägg om just publiken till Bissarnas hemmamatcher. Nu kom jag på en faktor som ni har emot er, nämligen Rosvalla IP. Arenan är inte optimal för publiken, man kommer ganska långt ifrån spelarna pga löparbanorna. Rosvalla kallas ofta för Blåsvalla... Sitter man på läktaren med tak så får man alltid solen i ögonen. Nu låter jag som en gammal gubbe men det är jag väl oxå ;-) Inte mycket ni kan göra åt dessa saker förutom att då bygga en ny anläggning och det kommer nog inte ske inom den främsta framtiden. Nu känns ju fotbollen hetare än på länge, många snackar och bloggar om Nyköpingsfotbollen, så den här säsongen kanske publiksnittet kan höjas. Vi får hoppas på det och se till att göra en betydligt bättre vår än förra året så att publiken fortsätter att komma. Lycka till!

http://www.hargsbk.se

 
Ingen bild

Micke Ring

15 februari 2010 03:28

Jag håller med Gugge. Jag åker mycket hellre till Runtuna och kollar på RIK-Knäckebröhult om jag är i stan. Inte för att fotbollen är roligare (ibland är den det), men för att man på Runavallen (eller Näsby IP eller Enstaberga eller Folkungavallen för den delen) faktiskt kan se de som spelar. När man sitter på Rosvalla skulle man lika gärna kunna sitta på 46: e bänkrad på Camp Nou (inga jämförelser i övrigt). Rosvalla är tyvärr ingen bra fotbollsarena - åtminstone inte för publiken...
Och en enkel men bitter sanning är att folk drar folk. Dvs, vet du att det kommer att vara mycket folk på en NBIS-match, så är du mer intresserad av att gå. Då känns inte Rosvalla lika ödslig.

Ville du ha en lösning, förresten? Det har jag ingen...
Fast det är klart, lyckas man med bra marknadsföring få folk att gå en gång och tycka att det är roligt, borde ju chansen att de återkommer vara rätt stor. Rolig fotboll är förstås en del i det, men halvtidsjippon (som inte nödvändigtvis är en match mellan IFK: s och BIS veteraner...) och/eller grejer runt själva matchen skulle ju kunna vara något sånt. Det måste finnas kloka människor i föreningen som kan hitta på något som kan dra folk till i alla fall ett par matcher.

(Och ja, jag gillar parenteser.)

 
Ingen bild

tonåring

22 februari 2010 20:12

Det är ju inte direkt du som bestämmer över det här men i alla fall.. Tänkte bara ventilera mina tankar, ta till exempel handbollen. Där får alla "studenter", alltså även ungdomar som går på gymnasiet betala en lägre summa, nämligen 20 kronor. Vid era matcher så är ju gränsen för att inte behöva betala fullt pris 16 år (har jag för mig..), men har man egentligen mer pengar om man är 18 år istället för 16 år? Det kan jag med egna erfarenheter säga att man inte har. Det är inte allt för många ungdomar som har extrajobb idag, och då prioriterar man andra saker framför att kolla på matcherna. Jag tror att en lägre kostnad för "äldre tonåringar" skulle locka många i den åldern Säg att det kostar 20-30 så kommer man ju att lägga en summa till på nåt i exempel kiosken. Trots att det kan kännas som om att man förlorar på att sänka entrépriset så tror jag att ni vinner på det i längden! :)

 
Ingen bild

//MK

23 februari 2010 07:24

Studentpriser är absolut något jag skall föra vidare, tycker det var en bra åsikt. Har du något mer förslag hur man kan nå ut till studenterna? Några halvtidsevenemang eller så ?
Tackar för ditt inlägg och ska som sagt jobba för det

 
Ingen bild

Patrik

23 februari 2010 20:33

Jag tror och hoppas få med mig resten av styrelsen så att vi ändrar entrépriserna så att det blir gratis tom 19 år istället för 16. Detta beror på tre saker. 1. Våra äldsta ungdomar skall kunna gå och se a-laget. 2. Vi vill locka hela vår egna familj! 3. Juniorlaget skall prioriteras!

 
Ingen bild

//MK

23 februari 2010 21:59

Det låter ju kanon Patrik, men tycker du borde lägga till en 4e anledning, nämligen en ny målgrupp. Vi har många unga duktiga killar i vårt lag som kommer få speltid, vilket innebär att de har jämngamla kompisar som säkert vill se dem spela. Gymnasieelever är en ny målgrupp för oss, som jag gärna skulle se på läktaren. Skulle bara kul att veta om det finns någon mer klubben kan göra, förutom att sänka inträdet ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards