bissarna

Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Äntligen deltävling nr 2

Av bissarna - 13 februari 2010 17:34

Då var det åter dags för Schlageryran att drabba bloggen igen. Denna gång är det deltävling 2 i Sandviken som står på agendan. Vi har som vanligt skickat mannen med större ”hål vana” än Jesper Parnevik. Han bryr sig mer om vilken färg det är på målvaktströjan än vilken tid det var matchsamling. Dessutom har han ”presterat” mer och med fler under 24 timmar, än vad vissa gör under en livstid. Vår eget ankare i dessa ”vilda” schlagertider, mannen med guldlockarna, mina damer och herrar, Simon Ulvenhag

 

  

”Hejsan, då är det äntligen dags för deltävling nummer 2 i Sveriges största och överlägset bästa musiktävling!

Jag vet att Peter Jihde mumlar om något som kallas Idol, men helt ärligt så är det bara roligt att se i början med alla idioter som kommer dit och tror att dom kan sjunga.

Förra veckan bjöd som ni vet på en del överraskningar, trodde verkligen inte på Pain of salvation då. Den här gången har jag lyckats komma över lite musikklipp från alla låtar och kommer därmed att spela stora pengar på oddset.

Här nedan följer mina tankar och idéer om den här veckans åtta bidrag, som för övrigt är en av dom sämsta deltävlingarna som jag kommer ihåg.


Bidrag 1: Eric Saade med Manboy

Det här är en låt som jag verkligen gillar, det kommer bli schlager ända ut i fingertopparna.

Låtskrivare är Fredrik Kempe, som vann den norska festivalen förra veckan och skrev Malena Ernmans vinnarlåt förra året och även Charlotte Perrellis låt Hero som vann 2008.

Förväntningarna är med andra ord stora inför den här låten och av det jag har hört och sett från alla repetitionerna kommer ingen att bli besviken.

Det här är kvällens bästa låt!

Lite okänd artist, men jag tror att vattenfallet han får över sig i slutet av låten gör susen och hoppas Sverige skickar honom direkt till final.


Bidrag 2: Andra generationen och Dogge med Hippare Hoppare

Det här bidraget vet jag inte ens varför det är med. Andra generationen deltar för andra gången och dom kör vidare på sin ”hit” Kebabpizza Slivovitza från 2008. Det kommer att bli balkanmusik blandat med Dogges halvknackiga rapp.

Jag har väldigt svårt för den här typen av musik och tycker dom kan ringa Frispråkarn från förra veckan och tillsammans ta sina låtar: Singel och Hippare Hoppare och hoppa iväg


Bidrag 3: Anna Maria Espinosa med Innan alla ljusen brunnit ut

Det här kommer att bli tre lååånga minuter i mitt liv som jag aldrig kommer få tillbaka. Om jag skulle få en krona för varje gång jag tänkt tanken, vilka jon är det som sitter i juryn och får välja ut låtarna skulle inte jag behöva jobba många dagar till i mitt liv.

Vill faktiskt inte skriva mer om den här låten nu och hoppas jag kan sno tre minuter från Anna Maria Espinosas liv någon gång.


Bidrag 4: Highlights och Mist med Come and get me now

Nyhet för i år är att svt infört en webbjoker. Under hela hösten har det pågått en omröstning där vanliga Svenssons som har skrivit och sjungit egna låtar deltagit. Vinnaren blev Mist, men dom kommer bara att få köra sitt eget bidrag. Tydligen tyckte svt att gruppen inte passade tv rutan utan dom ville ha Highlights istället. Nu blir det en kompromiss där alla får vara på scenen. Låten är helt ok men jag får en stor rippoff känsla under refrängen och det sänker betyget. Tror ändå att dom ligger och knaprar på en andra chansen plats pga det dåliga startfältet.


Bidrag 5: Pauline med Sucker for love

Här kommer en skön lite soulaktig låt som har ett skönt grove. Pauline som 2003 fick en rockbjörn för årets nykomling gör nu melodifestivalfestivaldebut och det märks tydligt.

Hon har under veckan haft väldigt svårt att hitta alla kameror som hon ska titta i och verkar märkbart tagen av hur stort det här är. Men om hon lyckas hitta och titta i rätt kamera så har hon faktiskt en liten chans att kunna ta sig vidare, men den är liten.


Bidrag 6: Andreas Johnson med We can work it out

Här är kvällens stora favorit, och till alla som undrar var han har hittat sin störtsköna gröna skinnjacka kan jag redan nu säga att den bara finns i ett exemplar. Det kommer att bli fjärde gången som han deltar, senaste gången floppade det rejält när han sjöng en duett med The One And Only, Carola. Som för övrigt är mitt wildcard.

Tycker faktiskt inte att låten är sådär jättebra, men Andreas är så stor att han har en given finalplats.


Bidrag 7: Kalle Moraeus och Orsa Spelmän med Underbart

Nu kommer vi få höra en riktigt genuin svennebanan låt som känns direkt hämtad från skogarna i Dalarna/Värmland. Det fattas bara lite folkdräkter på scen så skulle Kalle och hans kompisar hamna i samma modesällskap som Andreas Johnson. Som vanligt när det kommer till den här gruppen blir det mycket fiolspelande och alla som följer Allsång på skansen kommer känna igen sig från deras uppträdanden där.

Vet inte om låten räcker till men jag hoppas på andra chansen för Kalle och Orsa Spelmän.


Bidrag 8: Hanna Lindblad med Manipulated

Nu har Christer Björkman verkligen skojat till det, att lägga den här megashowen direkt efter fiolplinkandet kommer att bli en grymt effektivt, det är svårt att hitta större skillnader i framträdande. Enligt statistiken är det alltid bra att ha startnummer åtta, sen deltävlingarna infördes för 7-8 år sedan så har startnummer åtta kommit till minst andra chansen i 80 % av alla tillfällen. Jag tror att statistiken spelar roll här också och att det blir en extra resa till Örebro och andra chansen för Hanna.


Här är mitt tips för kvällen (oddsen är från unibet):

Andreas Johnson (plats 1-2, odds 1,45)

Eric Saade (plats 1-2, odds 1,15)

Hanna Lindblad (plats 1-2, odds 10,00)

Kalle Moraeus och Orsa Spelmän (plats 1-2, odds 1,55)

Highlights och Mist (plats 1-2, odds 15,00)

Andra generationen och Dogge (plats 1-2, odds 10,00)

Pauline (plats 1-2, odds 7,50)

Anna Maria Espinosa (plats 1-2, odds 15,00)


Till nästa lördag

Lev väl och njut av musiken

Simon Ulvenhag”


Detta var allt från var gästkrönikör denna gång. Ni som fortfarande har lite klirr kvar i kassan så tänkte jag presentera mitt första OS-spel. Har varit lite gnäll om mina speltips, men förra omgången satt jag 2av3 matcher. Denna gång tänker jag lämna kvällens skidskytte utanför, då jag gärna vill spela blå/gult med hjärtat, men hjärnans säger något annat, så jag avstår. Istället blir det en trippel från Svenskaspel.

Bäst placering: V. Kuitunen - P. Majdic 2an på Majdic = 1,70

Bäst placering: A. Södergren - J- Olsson 2an på Olsson = 1,80

Roma - Palermo 1an på Roma = 1,65

Trippel = 5,05

Kommentar

Olsson slog Södergren med över 40sek för ungefär 1v sen, Södergren har inte hunnit tillbaka efter sin sjukdom till första tävlingen i OS. Majdic och Kuitunen är utstarka, tror dock fristilstekniken avgör. Tittar man över säsongen så är Majdic klart bäst. Roma är uppe i 12raka hemmasegrar (inkl italienska cupen och championsleauge), dessutom har man inte tappar poäng sen slutet av oktober.

//MK

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards