bissarna

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Deltävling 3 i Göteborg !

Av bissarna - 19 februari 2010 21:39



Vår uppskattade schlagersatsning fortsätter, denna vecka har schlagertåget stannat till Sveriges framsida, staden som försörjer sig på fisk och svart jobb, nämligen Gööööteborg.






Vi har återigen skickat iväg mannen som lever efter mottot "ju fler, ju bättre", Simon Ulvenhag. Dock har han varit krasslig hela veckan, tyvärr åkta han på de två vanligaste svenskasjukdommarna just nu, Hybris och den svenska avundsjukan... Dock har en bitit ihop och gjort sitt jobb. Dock förstår man ganska snabbt när man läser inlägget att han varit riktigt dålig och lidit hårt av dessa två sjukdomar.... Så snälla ha lite överseende och döm honom inte för hårt....  


  


"Tycker mig se att jag har fått lite hånfulla kommentarer i bloggen efter mitt tips i första deltävlingen. Erkänner att det inte gick riktigt som jag trodde (fick lära mig att man tydligen inte kan lita på vad spelbolagen säger) men Mk kan verifiera att jag hade rätt finalister i mitt första utkast, och jag tycker vår Föredetting kapten kan erkänna att han sitter som klistrad vid rutan varje lördag, precis som han gjorde med Robinson och nu Let´s Dance. Den nuvarande kaptenen kan erkänna att han bara vill spela mittback eftersom att han därifrån kan slå ännu fler feladresserade svåra krossbollar och att han är liiite för långsam på mitten…



Däremot var det tyst efter förra krönikan där det gick precis som jag trodde!

Sen vill jag också säga att Carola alltid ska vinna, vare sig hon deltar eller inte

Den här veckan kommer tyvärr inte heller att gå till historien som en av de bättre deltävlingarna. Det kommer att bli väldigt jämt, alla låtar är ungefär lika dåliga.

Får se om dem stora förhandsfavoriterna Darin och Alcazar håller hela vägen.

Annars har jag, för er som känner mig en stark personlig koppling till ett av bidragen den här veckan och kommer självklart att rösta på henne med hjärtat, tyvärr säger hjärnan något annat. Här kommer i alla fall mina tankar och idéer om veckans deltävling.


 

Bidrag 1: Alcazar med Headlines

Det kommer bli åka av direkt ikväll med mycket disco och dans, som vanligt när det gäller Alcazar i och för sig. Det är fjärde gången som dem medverkar, dock med olika medlemmar genom åren. Låten är tyvärr inte lika bra som förra årets jättehit Stay the night men numret kommer verkligen att fånga många röster. Låten går helt i mina banor men det kommer att bli problem att ta sig till final den här veckan eftersom det bara finns 1 plats att tävla om, och det problemet stavas Darin.


 

Bidrag 2: Johannes Bah Kuhnke med Tonight

Ja han har tagit sitt mellannamn från sin fru Alice, som är mest känd ifrån Nile Citys sketch: Kåtast i kungsängen. Där Robert Gustavsson tok skakar i frysboxen när han får höra namn som Pamela Anderson och Anna Nicole Smith, men när han får höra Svenska motsvarigheter t. ex Alice Bah ligger han helt still, haha. Skulle vilja bygga hela min expert åsikt på det som står ovan och bara dissa låten, men jag tycker han har en bra röst och låten går faktiskt lite i stil med Andreas Johnsons grymma låt: Sing for me, som han ställde upp med 2006.


 

Bidrag 3: Elin Lanto med Doctor Doctor

Det här är bidraget som jag verkligen hoppas på men inte tror lika mycket på, tyvärr.

Elin kommer att framföra en grym show med en hel del dans och koreografi.

Hon har en fantastisk svart lack och läder outfit toppad med 5000 Swarowski kristaller.

Själva låten är väldigt poppig och påminner lite om bidraget hon gjorde för två år sen, men hon sjunger lite hesigare och raspigare den här gången.

Tror tyvärr det blir svårt att gå vidare men hoppas som sagt på andra chansen.


 

Bidrag 4: Erik Linder med Hur kan jag tro på kärlek

Den här snubben gillar jag inte alls, större mespropp får man fan leta efter.

Fattar inte vad folk såg i honom när han kom fram i Tv4 programmet Talang, han har varken röst eller utstrålning. Låten kommer säkert få många att tänka tillbaka på Ted Gärdestad, vilket inte är så konstigt när låtskrivaren är Teds bror Kenneth.

Tyvärr är låten helt ok och han har säkert kvar sina fans som röstade vidare honom i Talang, tror därför han har chans att ta sig vidare men jag hoppas verkligen inte det.


 

Bidrag 5: Getty Domain med Yeba

Räck upp en hand alla som känner till språket Lingala… nej jag trodde inte det. Det är i alla fall ett av Afrikas alla språk och även det som kommer att användas i den här låten.

Jag kanske är gammalmodig, tråkig och traditionell, men jag tycker det ska sjungas på svenska eller engelska. Det ska helst vara schlagermusik med tonartshöjning för att få vara med i vår allra finaste av musiktävlingar. Inget av det här finns i den här låten och jag tycker han kunde anmäla sig till någon bloopertävling i Afrika istället.


 

Bidrag 6: Timoteij med Kom

Schampooflickorna som dem också har fått som namn under veckan. Det kommer blåsa mycket och rejält i håret nu. Vi kommer också att få se både trummor, fiol, dragspel, flöjt och gitarr spelas på scenen. Under repen har det varit lite si så där med rösterna och dem har sett lite osäkra ut på scen. Låten är extremt sökande till dem yngre tittarna och det kommer inte att räcka till för gymnasietjejerna från Skara. Jag passar på att säga, tack och hej Timoteij.


 

Bidrag 7: Darin med you’re out of my life

Darin är inte bara kvällens stora favorit utan även en av hela tävlingens största favoriter.

Han kommer att sno med sig Andreas Johnsons 9000 ljusstavar från förra veckan för att göra det hela otroligt effektfullt. Han har en sorgsen ballad som jag inte tror att någon av dem andra artisterna riktigt skulle klara av att bära vidare, men Darin gör det med en sådan känsla och elegans att det här bara måste direkt till globen.


 

Bidrag 8: Crucified Barbara med Heaven or hell

Det kommer att bli väldigt spännande att höra den här låten, det är en riktigt cool hårdrocksballad som kommer att framföras med mycket pyroteknik. Men kan det bli något annat när man har förebilder som Motörhead, Acdc och ZZ top.

Såklart blir det också mycket nitar och läder som sig bör i ett framträdande som det här.

Det kommer att bli fruktansvärt jämt mellan Alcazar och Crucified Barbara om den andra finalplatsen efter Darin".



 

Här är mitt tips för kvällen (odds från unibet):

  1. Darin (odds plats 1-2 = 1,08)

  2. Crucified Barbara (odds plats 1-2 = 2,75)

  3. Alcazar (odds plats 1-2 = 1,85)

  4. Johannes Bah Kuhnke (odds plats 1-2 = 20,00)

  5. Erik Linder (odds plats 1-2 = 2,50)

  6. Elin Lanto (odds plats 1-2 = 7,00)

  7. Timoteij (odds plats 1-2 = 2,75)

  8. Getty Domain (odds plats 1-2 = 20,00)

Till nästa lördag

Lev väl och njut av musiken

Simon Ulvenhag

 
 
Ingen bild

Cyklar du nu igen?

20 februari 2010 21:21

lilla gubben vadå tack och hej timotej? vilka gick raka vägen räkmacka till globen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards