bissarna

Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Och så blev det för långt igen.....:)

Av bissarna - 27 februari 2010 21:20

Spelformen är på uppgång, 2av5 spel satt (de två säkra), pengarna tillbaka på asian handicap spelet, och tyvärr bom på de två chansspelen.. Detta blev ändå ok utdelning, ökade de satsade kapitalet md 24%, vilket man får vara nöjd med !


Det ser tyngre ut för vår blonda och lättfotande schlagerexpert. Har en stark känsla av att han redan öppnat zitromaxburken och börjat knapra piller i förebygggande syfte. Han kommer nog få en hel del "svidande" kritik efter att helt missbedömt nyköpings egen stjärna (Anna B) som gick raka vägen till globen. Jag vet en kille i vårt omklädningsrum som nog känner sig ganska nöjd nu....  


Annars så tänkte jag göra det ganska enkelt för mig i detta blogg inlägg, tänkte följa upp några trådar på sillyseason sidan, som återigen har fått nytt liv, jag njuter...


Det första tråden handlar om allstarmatchen, och där framförallt vår egen webbmaster, Patrik B tycker att intresset har varit för dåligt... Nu är ju inte jag helt insatt, för ovanlighetensskull. Men kan hålla med om att jag trodde fler personer skulle rösta, detta tror jag dock inte kommer påverka hur många som kommer och tittar på matchen. Jag tror fortfarande att många fotbollsintresserade från massor av olika klubber i regionen kommer och kollar.. Sen vet ju inte jag hur mycket folk man förväntar sig, allt är ju relativt... Att det inte blivit fler röster tror jag dels beror på att att budskapet inte har kommit ut så bra, som lednignen för evenemanget tror... Man har i stort sett bara vänt sig till de personer som läser fotbollshemsidor och bloggar, och det är inte majoriteten. Jag vet att alla inkl jag själv är välidgt nöjda med detta, och att ledningen (Patrik B och Klas L) har gjort ett hästjobb..Jag tycker detta ska bli kul och jag vet att många andra spelar med mig tycker likadant.


Vart sen pengarna hamnar, hmmm.. Nja tror inte att det kommer generera så mycket pengar och tror inte det är meningen heller.. Vad gäller försäkring och risk för skador, ja vad ska man säga, shit happends... Det ända jag vet är att BIS har kontaktat alla lokala lag och frågat om de vill låna ut sina spelare, alla har varit positiva, så det tror jag nog inte ens är ett problem..


Den andra tråden är ett inlägg från "nyköpingsfotbollen", en person med en hel del vettiga åsikter och bra kommentarer... Intressant ! Jag håller med honom/henne och håller inte med, kan man skriva så?   Jag tror inte att det finns spelare och kapacitet just nu för ett lag i superettan här, det är en sådan enorm nivåskillnad, vet inte ens om jag tror det finns spelare för det jag kallar "all ettan" dvs div 1 norra respektive södra.. Min erfarenhet säger mig att jag ju högre upp man kommer, ju större blir nivåskillnaderna mellan serierna. Däremot instämmer jag fullt ut i att det finns kapacitet och spelare runt omkring för att skapa ett riktigt slagkraftigt lag i toppen av 2an, kan man sen krydda detta lag med två etablerade spelare, ja då är det "all ettan" som står på menyn...Sen måste man givetvis tänka på att vissa spelare på lägre nivå finns där av en anledning. De kanske inte har orken, tiden eller ett jobb som tillåter att de lägger ned den tid som ändå krävs för att "bara" hålla sig kvar i div2.


Sen har väl jag andra referensramar, och erfarenheter och tycker inte att allstar laget är bättre på samtliga positioner  , men respekterar den åsikten... Mina erfarenheter säger mig att det som sagt skiljer mycket mellan serierna.. Man måste tänka på att ex "Murre", Lasse J, Taher och Edis är spelare som vart inne i BIS och inte tagit en ordinarieplats.. Men som varit ytterst nära.. Sen finns det andra omständighter med, som hur man väljer att spela, hur  man kommer överens med tränaren etc. Men min poäng är att "Murre" gjorde sina 30mål i div 4a, Edis dominera i 4an, Damir bomba i magiska inlägg i 5an, det är ändå 2-3 serier upp i sytemet... Jag påstår inte att de inte skulle klara det, för det tror jag, men jag säger att det inte är lika lätt. Ibland är det lätt att glömma att motståndet är tuffare när man jämför oss med ex Runtuna eller HBK.

Däremot blir jag rädd, jag blir rädd när jag hör och ser att det finns lag som är betydligt bättre än oss, som visar intresse för lokalaspelare här. Ta bara Andres Stensson och Damir, om Sleipner och VSK är intresserade av dessa, borde inte de vara väldigt intressanta för oss då? Att dessa klubbar är intresserade är inte detsamma som att de skulle platsa där, men det betyder att de skulle ta en plats i deras trupp, en trupp som är mycket mycket starkare än våran. Summan = de borde vara i vår trupp om du frågar mig...


Vad sen gäller förväntningar inför säsongen, så hoppas jag inte att folk har förstora förväntningar på årets upplaga BIS. Vi har tappat spelare som Adde P, Ralle, Marcus H, Amar och Mats E. Det finns väldigt mycket div 2 erfarenhet och matcher i dessa namn. Vi har ersatt dem med spelare som kommer bli duktiga div 2 spelare på sikt, men man kan inte begära att de ska vara det redan denna säsong. Tittar man tillbaka över en 6års preiod, har BIS placerat sig bättre än 5a två gånger... Om vi skulle komma 5a i år tycker jag att vi gjort en fantastisk prestation. Detta är inte detsamma som att jag inte tror på gruppen, på föreningen, på de nya eller unga spelarna, det betyder bara att man inte ska förvänta sig mer... En realistisk målsättning är att vi ska hänga kvar, vi ska slippa kval, och vi ska inte vara direkt indragna i bottenstriden, alltså ungefär som förra året.

Det är en spelare av alla nyförvärv som har div 2 erfarenhet, och då har han det mestadels från bänkplats. Där är ett av våra problem, när vi väl fått fram egna duktiga spelare, som efter något år är fullgoda div 2 spelare, så flyttar de    Ralle, Adde, Amar, Tobbe L etc. -Då får man börja om från början, och utbilda nya spelare... Om man skall begära att vi skall vara topp 5, då måste vi få in en målvakt (robban är fortfarande skadad), två spelare som går in i startelvan, samt en 10-15 plats spelare. Då kan man börja ställa krav och öka förväntningarna. Som det ser ut idag, kommer nog inte detta att ske, tyvärr... Detta kan vara en bidragande anledning till att folk börjar tröttna på BIS, den där satsningen kommer aldrig...

Om man vänder blicken till våra grönt/vita bröder i norr är det lite annorlunda, det har gått upp en serie, vilket innebär tuffare motstånd. MEN de har liksom vi en stomme som varit på den nivån innan, sen har de nyförvärv som varit där eller på en högre nivå (div 2), i ex Murre, Taher och kanske Andres S ?   Tycker det ser intressant och bra ut för VSK, ska bli roligt att följa dem...Jag vet att det finns skeptiker som menar att de är för många "egon", för många "bollkära" spelare... Men de verkar ha en skön mix och harmoni.... Tror stenhårt på en top 3 placering... (måste ge tillbaka efter alla snälla ord nr 6 har skrivit om mig  )


Vad gäller 4an, så ska det bli intressant att se vilka som kommer först av RIK och HBK och de derbyna kan bli riktigt skoj att titta på... Tyvärr tror jag inget av lagen kommer räcka till en top 4a placering...

Vad tror ni om att ett HBK WebTv avsnitt med Gimlander, mannen/kvinnan som kallar sig nyköpingsfotboll och Roger Öhman... Det avsnittet kan HBK sälja och tjäna pengar på  , man skulle även kunna låta Gugge ta rollen som Aschberg i Grannfejden och agera medlare....

Nu blev detta sjukt mycket längre och invecklat än det var tänkt, antar att min särskrivningar och stavfel kommer finns överallt, då jag aldrig orkar gå igenom inläggen innan jag publicerar dem... men det får ni leva med..

  

Avslutar med en gåta, vem är den muntra och inte så allvarliga killen i grå EMILIO tröja?

//MK



















 
 
Rävsaxen

Rävsaxen

28 februari 2010 19:54

Den glada person ser ut att ha likheter med Perra P...

http://iktun.bloggplatsen.se

 
Gugge

Gugge

28 februari 2010 23:46

Vad är det jag ser, HBK inte med i toppen av div.IV Kom in i matchen MK. Segertåget kommer fortsätta även denna säsong! Skämt åsido vi är väl inte favoriter men finns där i bakgrunden tycker jag. Ingen vet vart vi står som fotbollslag, inte ens vi, så det ska bli riktigt intressant att börja med träningsmatcherna. Då rätar vi förhoppningsvis ut det där frågetecknet till ett stort utropstecken :-) Jag tycker vi har större chans att vinna div.IV än vad chansen är att Bissarna vinner div.II, vilket är tråkigt. Bissarna kanske behöver lite press från de lokala klubbarna underifrån. Hargs BK får väl vinna div.IV så Bissarna känner flåset i nacken och verkligen anstränger sej för att gå upp en serie ;-)

http://www.hargsbk.se

 
Ingen bild

//MK

1 mars 2010 11:35

Du är en vis man "Gugge"... Som jag sa i inlägget, det är inte rätt att förvänta sig något stordåd av oss denna säsong och det är verkligen tråkigt.... Men som sagt, vi vill självklart också överraska positivt... Tror inte ni behöver vinna 4an för att vi ska känna flås,,, Det har vi redan från våra grön/vita bröder i norr,,,, Tror som sagt att det kommer göra en mycket bra säsong i 3an i år, vi får se hur långt det räcker för dem :)

 
Gugge

Gugge

1 mars 2010 22:11

Trycket från bröderna i norr finns där vilket jag tror är bra på ett sätt men dåligt på ett annat sätt. Det som är bra är att Nyköpings BIS behöver snäppa upp sej ett snäpp om dom fortfarande ska vara den bästa klubben lokalt. Sen så är det ju ett bevis på att Bissarna inte har tagit till vara på ganska många talanger. Det är väl en 6-7 spelare i Vagnhärad som spelade i TFF för ett par år sedan. Spelare som inte skulle göra bort sej i div.II med rätt träning och förtroende. Där har Bissarna nåt att tänka på. Varför så många talanger väljer andra lag istället för att kämpa om en plats i Bissarnas trupp? Det finns många bra spelare lokalt, vi behöver få så många som möjligt att dra åt samma håll med gemensamt mål. Det räcker ju tyvär inte med talang man måste ha viljan att kämpa och träna hårt oxå!

http://www.hargsbk.se

 
Ingen bild

Patrik

2 mars 2010 10:45

"Gugge" det är sant att många hamnar i andra föreningar. Men frågan är om de "väljer". Det är trots allt så att Bissarna varje år producerar ca 20-30 spelare som blir seniorer nästkommande år. Det finns helt enkelt inte plats för alla. 11 får spela och ett lag består av ca. 22-25 spelare... Går två av dessa upp i a-truppen är det en bra årgång är det fler så är det en mycket bra årgång. Fungerar precis likadant som vin... ; ) och det vet du ju hur det smakar!
Bissarna är givetvis stolta över detta och de lokala klubbarna runt i kring skall vara mycket glada för detta eftersom de allra flesta inte längre är självförsörjande.
Det är inte Bissarna heller men vår bas är större och bredare än många andras. Trots det behöver vi hela tiden hjälp av alla lokala klubbar som tidigare släpper fram unga spelare i sina seniorlag. Samt låter de gå in till oss. Men det är inte givet att en ung spelare som spelat div 5 som 14 åring ens är i närheten av en 22 manna trupp i Bissarna som 16-17 åring. Bredden och spetsen i Bissarna är större än i små föreningar och spelarna sticker inte ut på samma sätt. Dessutom har alla ungdomar har under åren fått en helt annan träningsmängd än många andra och det är en avgörande faktor när man skall ta steget från ungdomsspelare till seniorspelare. De spelare som för ett par år sedan stod på ”tillväxt” i TFF och idag lyckats ta plats i VSK har hela tiden varit aktuella för Bissarnas a-trupp men många av de har helt enkelt inte haft ro att vänta på sin tur. De har nu genom sina förutsättningar rent fotbollsmässigt tagit sig till division 3. Man brukar säga att ”alla vägar bär till Rom” och fotbollen är lite likadan, det finns otroligt många olika vägar att ta och alla är individuellt anpassade. Frågan är bara vad som är Rom…
Nu dömer jag! ;-) Med det är ju så att varken Nyköpings BIS eller VSK är i närheten av svensk elitfotboll så att vi pratar om att dessa spelare är talanger är en definition utan större spets. Adam Lundkvist, Erik Mellberg, Erik Lind, William Ankarhake, Johan Uhrborn mfl. är talanger! De har idag möjligheten frågan är bara om de själva kan ta vara på den! Det är deras egna huvuden som avgör vi föreningar kan bara rekommendera och bistå med möjligheter. Alexander Jansson, Damir Avdic, Per Pettersson, Victor Engström mfl är inte talanger. Det ordet är missbrukat! Dessa spelare är bra fotbollspelare som genom en mycket krångligare väg kanske kan ta sig till Rom…men det krävs mycket mer än för de förstnämnda!
Däremot är ovannämnda spelare enormt viktiga för utvecklingen av den lokala fotbollen i stort!

 
Gugge

Gugge

2 mars 2010 19:19

Vet inte riktigt när man slutar att vara talang men du har helt rätt i ditt tankesätt Bejja! Jag tycker det finns många unga talanger just nu som vi tillsammans ska stötta så bra vi bara kan. Mycket hänger på den egna spelaren men också vilken uppbackning spelaren får från föräldrar, klubbkompisar och tränare m.m Jag tror helt klart att vi kommer att ha ett elitlag i fotboll inom en rimlig tid. Min vision är att Nyköpings BIS tar klivet upp i div.I och Hargs BK tar klivet upp i div.III Vi får se om HBK kan fixa sin del i min vision redan i år :-) Sen kan väl Bissarna fixa sin del nästa säsong om inte i år ;-) Samarbetet mellan klubbarna skulle då te sej väldigt naturligt tycker jag. Div.III är en skaplig nivå för dom som inte får spela så mycket i Bissarna och spelarna i HBK skulle bli riktigt sporrade och kämpa för att kanske få spela i Div.I Det är bara att bestämma sej för att det ska bli så här och sen jobba stenhårt med visionen i bakhuvudet hos alla inblandade. Väldigt enkelt eller hur?

http://www.hargsbk.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards