bissarna

Direktlänk till inlägg 6 mars 2010

Andra Chansen - Örebro

Av bissarna - 6 mars 2010 11:03

Då har vi skickat vår slitna reporter till centrum av gnällbälten, där det inte finns några gränser för hans egen bitterhet !


"Nu är vi framme vid den tok spännande andra chansen i årets melodifestival, fan att det bara är en vecka kvar. Eller som de mindre entusiastiska personerna skulle säga: ännu en förstörd lördag. Jag ska konstigt nog erkänna att jag kan förstå deras tänk, det är troligen lite för många deltävlingar. Deltävlingarna följs av mindre och mindre tv-tittare, även om det fortfarande är det största programmet i svensk tv. Men nu börjar till och med jag tröttna på alla konstiga bidrag som är med, bara för att det ska kvoteras in en stil för alla tittare istället för att i grund och botten ta med dem bästa melodierna. Tycker Bert Karlsson har en vettig synpunkt som han framförde i tv-programmet Debatt. Den handlade om att han jämförde melodifestivalen med OS, vad fan skulle OS vara om man skulle kvotera in personer för att dem är trevliga, söta, fula, ge dem en sista respektive första se och lära chans. Nej det funkar inte, bästa idrottsmännen och kvinnorna ska vara med. Precis som de bästa låtarna ska vara med i melodifestivalen!

Hursomhelst kommer andra chansen att bli väldigt oviss, precis som alla deltävlingar har varit hittills. En hel del överraskningar har gått vidare, många av dem är också yngre artister och det tror jag bara är bra för utvecklingen av tävlingen.. Kul med lite nytt blod och jag tycker vi ska åka till Oslo med något nytt, ungt och poppigt istället för alla gamla stofiler som ställer upp för fjärde gången, precis som det har varit alla år.

Nu tror jag inte att vi hittar vår vinnare i andra chansen i Örebro, utan jag tror vinnaren finns bland dem fyra som har vunnit sina deltävlingar, Salem Al Fakir, Eric Saade, Timoteij (tjohej) eller Anna Bergendahl.


I andra chansen kommer bidragen att mötas två mot två där vinnarna såklart går vidare mot en annan vinnare. Tillslut kommer vi få fram två av de ursprungliga åtta bidragen till globen.


Lottningen ser ut som följer här nedan:


Övre Halvan


Pain Of Salvation - Road Salt

Mot

Pernilla Wahlgren – Jag Vill Om Du Vågar


Pauline - Sucker For Love

Mot

Crucified Barbara – Heaven Or Hell


Undre Halvan


Kalle Moraeus och Orsa Spelmän – Underbart

Mot

NEO – Human Frontier


Alcazar – Headlines

Mot

Jessica Andersson – I Did It For Love


Som ni ser är den undre halvan ruskigt mycket tuffare än den övre, men som den schlagerexpert jag är ska jag nog lyckas klura ut även det här!

Jag tror att Pernilla ganska enkelt slår ut PoS och kommer gå vidare till semi, där hon får möta Crucified Barbara som efter en väldigt jämn omröstning slår ut Pauline.

På den undre halvan är det lite värre, NEO kommer slå ut Kalle o Company är jag rätt säker på. Även Alcazar tror jag vinner över Jessica eftersom det redan är så mycket lugna låtar i globen, men det kommer vara jämna röstningar.

I semifinalerna tror jag det kommer att bli väldigt svårtippat, av Pernilla och Crucified Barbara är det hela festivalens mest olika stilar som möts och även om ingen av dem har en topplåt i sina genrer, tror jag något mer på Pernilla. Eller var det hjärtat som talade nu…  

I den andra semin är det verkligen hugget som stucket, kan sitta och revidera här en bra stund om olika för/nackdelar. Nöjer mig med att tippa att Alcazar går till globen trotts att jag verkligen gillar NEOS låt.

Summa summarum, Pernilla och Alcazar till final."



Till nästa lördag

Lev väl och njut av musiken

Simon Ulvenhag


Mitt Spelerförslag denna helg är följande:

Tycker att 1an på Nottingham till ca 2,40 är väldigt spelbar, visserligen har de tappat lite form, men de är stabila hemma och möter ett lag med väldigt dåligt bortaspel. Det andra spelet är matchen West Ham - Bolton, den matchen kan sluta hur som helst, har ingen aning. Men jag är relatvit säker på att det kommer göras över 2,5 mål i den matchen. Ett sådant spel ger ca 1,95.

Spel:

1a Nottingham

ö2,5mål West Ham - Bolton


Ha det gott i solen !

 
 
Ingen bild

Mr C

8 mars 2010 12:09

Vem bryr sig om andra chansen, det väsentliga är om mannen från vidderna, Mr Bomba har kommit tillrätta?

 
Ingen bild

//MK

9 mars 2010 16:22

Mannen från vidderna, vår egen Kenyanska vilthund på mitten, har inte bara anlänt, han har även gjort sin första träning.... !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards