bissarna

Direktlänk till inlägg 10 april 2010

Rosvallas framtid…

Av bissarna - 10 april 2010 10:43

Eftersom detta inte är ett officiellt klubbuttalande utan mina högst personliga åsikter så väljer jag att låta "bloggmaster" publicera de här!


Martin Haase säger i dagens SN att i framtiden kan C-planen bli en parkeringsplats, detta vore en katastrof!


Idag är Bissarna Rosvallas mest otillgängliga förening, vi är inlåsta i ett hörn av Rosvalla som det är både långt och för många besvärligt att ta sig till. När Bissarna valde denna plats som sitt kansli fanns det en riktigt fotbollsentré. Den är idag stängd och jag kan köpa varför! Sparar man de summor som uppges på att stänga den entrén så är det okej för min del. Men det gör Bissarna mer otillgängligt och det går utöver vår klubbkänsla. För hur det än är så är kansliet hjärtat i en förening och vårt kansli är placerat på en bakgård.


Dessutom pågår det nu diskussioner om framtidens Rosvalla. Vi är som alla andra fotbollsföreningar överlyckliga för två nya konstgräsplaner som kommer höja möjligheterna för hela fotbollsverksamheten i regionen.


Men det pågår också diskussioner om var tennishallen skall ligga och sedan vet vi att det pågår försök till etablering av nya idrottshallar och i framtiden kanske en simhall. Rosvalla har växt och enligt rykten vill även bowlingen bygga ut. Curlingen vill in på vårt nuvarande kanlsi…m.m.


Nu kommer en liten bomb!


Jag vill att Bissarna lämnar Rosvalla Stadion och sina önskemål om fotbollsstadion vid den befintliga konstgräsplanen. Vi lägger oss platt för andra idrotter och släpper B-planen också!

Jag anser att hur man än vrider och vänder på saker och ting så kommer det inte att bli bra för Bissarna. Vi kommer hela tiden att bli inbyggda av annat och vi blir för svår tillgängliga. Vi har ett av Nyköpings starkaste varumärken utanför Nyköping. I fotbollskretsar runt om i Sverige uppfattas namnet Bissarna med respekt vilket vi skall vara stolta för och bygga vidare på.


Jag vill ha fotbollsstadion på C-planen!


Riv den gamla röda baracken, flytta den befintliga konstgräsplanen och lägg den på C-planen och bygg fotbollsstation där. Flytta den bara lite längre upp mot soptippen.

Utmed C-planens kortsida mot idrottsvägen byggs sedan nytt kansli för oss och IFK Nyköping (om de vill) och det byggs även nya omklädningsrum till all idrottsverksamhet på den sidan ”vägen”. Baseboll, amerikanskfotboll, bandy(?) och framförallt fotboll. Mot planen byggs en kortsidsläktare, gärna ståplats, med föreningarnas gemensamma klubblokal ovan på med utsikt över planen. Som ett litet nuvarande Söderstadion!

På långsidorna byggs sittplats läktare för max 3-5000 personer. Kortsidan uppåt lämnas öppen för exploatering i framtiden.


På detta sätt skulle Bissarna bli lättillgängligt igen, vi skulle kunna minska våra kostnader för kansliet genom att ha olika faciliteter tillsammans med andra föreningar (om de nu vill) och även genom diverse gemensam kontorsutrustning. Dessutom kanske detta skulle vara en möjlighet till att få den idag lite trånga röda baracken att bli ersatt med något nytt och fräscht.


Det finns en fördel till och det är att våra spelare och ledare slipper passera över den allt mer trafikerade vägen mellan Rosvalla och fotbollsplanerna på ”andra sidan”. Det kommer snart att ske en allvarlig olycka… Jag vill se fler farthinder, NU!


Detta är mina högst personliga åsikter men i mina tankar är de det enda rätta just nu då andra sporter tar över ”vårt” gamla Rosvalla och hela tiden gör oss mer och mer otillgängliga!


Fler idéer mottages!?


//Patrik Berglin

 
 
Ingen bild

Gugge

11 april 2010 21:12

Vi har en riktigt fin fotbollsarena i Nyköping, Folkungavallen! Rusta upp den istället så kan vi samsas där. Har för mej att Bissarna ville spela på Vallen för några år sedan. Folkungavallen eller Blåsvalla, inte ett svårt val för mej ;-)

 
Ingen bild

Lunkan

12 april 2010 11:19

Jag håller med dig Patrik. Rosvalla som det är idag är inte en fotbollsarena. Jag har aldrig varit en fan för en fotbollsplan som är omringad av en löparbana! Som du säger släpp den sidan och börja om på nytt på C-plan.

 
Ingen bild

Allkurd

13 april 2010 14:42

Det låter bra Patrik, fast jag har svårt att se det gå genom. Det är många ändringar kommer ske då och mycket pengar som kommer gå åt, tror inte att kommunen vill ge så mycket pengar till fotbollen då Ishockeyn är den sporten dom helst vill satsa på.

Om dessa förändringar går genom så gynnar det inte bara Bissarna utan alla fotbollslag i kommunen och tillomed regionen. Med dig och några till som brinner för fotbollen är det stor risk att det sker.

 
Ingen bild

Gimlander

13 april 2010 16:37

Det låter i det stora hela som en bra och kreativ lösning för NBIS och fotbollen! Men jag som sann kritiker måste ju få lägga in ett litet klagomål – varför lägga två konstgräsplaner till vid Rosvalla där man redan har en? Hargs BK skulle älska att ta hand om en konstgräsplan (tillsammans med IFK t.ex som vi redan delar Vallen med) och då skulle fotbollen bredda sitta upptagningsområde något som skulle öka intresset för fotboll – inte minst bland ungdomar. Dessutom har ju omhändertagandet / prioriterandet för konstgräsplaner vid Rosvalla varit minst sagt svalt den senaste tiden så om Rosvalla får en plan till och den andra planen hamnar i ett annat område i Nyköping tror jag bara skulle vara positivt för planernas kvalité...

 
Ingen bild

Namne

14 april 2010 14:05

Bra idéer! Ta upp dom i rätt forum/nämnd/styrelse så kanske dom kan bli verklighet.

 
Ingen bild

Gimlander

14 april 2010 15:14

Hm, Er fördröjning med inläggen är lite irriterande – mitt från igår kom tydligen inte upp alls så jag skriver väl igen… Överlag tycker jag att det låter som en väldigt bra idé för NBIS & fotbollen Patrik! Men som sann kritiker som jag är måste jag få lägga in en liten fundering; varför lägga två nya konstgräsplaner vid Rosvalla där man redan har en plan? Hargs BK har länge velat ha en ny plan, varför inte låta HBK & IFK (som redan samarbetar på Vallen) få en plan att ta hand om? Jag tror det skulle gagna fotbollen med att ha en plan på ett annat ställe i Nyköping, inte minst för ungdomsfotbollen eftersom fler skulle ha en året runt plan på närmre avstånd från bostaden. Fler fotbollsspelare ute i klubbarna = fler duktiga som kommer till NBIS så småningom! Dessutom har ju Rosvallas (kommunens) prioritering av skötsel av konstgräset denna vinter varit minst sagt undermålig, vore då kanske inte dumt att låta någon annan ta hand om den ena av de två nya konstgräsplanerna...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bissarna - 7 oktober 2010 21:29

Vill först börja att tacka alla som har läste bloggen (så länge den var aktiv), samt till er som varit inne och ställt frågor (en ny funktion för mig) och kommenterat ! Sen vill jag även passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att skr...

Av bissarna - 6 augusti 2010 11:34

Jaha då var ångesten här till fullo... Sista j-vla dagen kvar på semestern, usch ! Har nyss målat klart det andra rummet (det jag spacklat, slipat, spacklat igen och så slipat..:) Ju längre in på semestern jag kom, ju mer tappa jag fart av någon lust...

Av bissarna - 1 augusti 2010 22:21

Ibland kan det vara skönt att åka buss:) Att åka hem från katrineholm med 3p i bagaget var en skön känsla, när dessutom Andres sover hela resan dit, samt hela resan hem, ja då är det riktigt skönt... Genom vinsten så släpper vi ingen lucka till ...

Av bissarna - 28 juli 2010 16:44

De här inläggen är alltid svårast att skriva... det finns en tomhet, frustation, men samtidigt måste man se sanningen i vitöga och inte komma med bortförklaringar ! Vi förlorade omstarten igår, vi gjorde det med 2-0. Det är en oerhörd stor besvi...

Av bissarna - 25 juli 2010 18:51

Tiden går, tiden går och "Vecka" tappar hår:), skämt å sido, tiden går och mk spacklar och slipar och hinner inte riktigt med att blogga! Detta blir en sammanfattning från senast till nu.... Och som mamma brukar säga, lika bra att vi tar det hel...

Ovido - Quiz & Flashcards