bissarna

Alla inlägg under februari 2010

Av bissarna - 8 februari 2010 22:19

Se hela bildenEfter mycket eftertanke så har jag kommit fram till att jag måste ta upp ett redan avhandlat ämne. Hoppas ingen tycker jag är tråkig eller fantasilös nu.....

Det gäller publikfrågan, eller rättare sagt varför det inte kommer mer publik på våra hemmamatcher. Jag är medveten om att det enkla svaret kan vara - "för att ni inte är bättre". Men måste göra ett seriöst försök innan jag köper det argumentet.

När det gäller vår "egen familj" dvs våra medlemmar, så har klubben blivit bättre på att marknadsföra sig själva inom föreningen. Jag påstår inte att vi är i mål, men vi har tagit några kliv på vägen. Det jag hoppas framkommer är hur viktiga ni är för oss spelare. Jag vet hur mycket som förväntas och begärs av alla föräldrar. Det är lotter, cuper och kiosken etc. Det ska skjutsas, det ska jobbas och det ska hämtas. Vi i A-truppen vet hur mycket ni gör för den här klubben. Hemmamatcherna är ett av få tillfällen då vi kan ge något tillbaka. Om jag bara kunde lova seger och glamourfotboll varje gång, skulle jag det. Men tyvärr "-så bra är vi inte än"   

Det jag däremot kan lova är att vi alltid kommer att ge vårt yttersta, att vi alltid kommer försöka. Hur långt der räcker, det kan jag inte svara på. Det skulle vara intressant att få era kommentarer, om vad vi i A-laget kan göra?, vad ni vill se av oss ? Men den största anledningen till att jag vill ha Er föräldrar där, beror på att då är era barn där, dvs våra egna ungdomsspelare. Klubben kallar A-laget för föreningensflaggskepp, men det är ändå ungdomarna som är hjärtat, pulsen och framtiden i föreningen. Att ha dem på plats ger glädje, liv och framförallt stämmning på matcherna. Även här skulle det vara kul att veta vad vi kan göra för att "ge tillbaka" ?

Sen får vi heller inte glömma vår bättre halva, damlaget. Vi vet att det är många av er som går på våra matcher, och det värmer och betyder också självklart mycket (säkrast för mig att inte glömmabort och tacka er också  )

Nu har jag svävat iväg rejält, meningen var att detta inlägg skulla handla om hur vi kan få fler utanför "familjen" att komma, eller rättare sagt, varför de inte kommer ?

Jag tittar med avundjsuka på våra sportsliga kollegor i staden. Onyx innebandy herrar och IFK handbollsherrar fyller sporthallen till bristningsgränsens varje hemmamatch. Vårt herr hockeylag (har inte stenkoll på era publiksiffror) snittar runt 1000st/match? Om man tittar lite suddigt så är det ingen större nivåskillnaden i dagsläget mellan oss fyra. Ändå drar ex innebandyn fullt, trotts att de egentligen inte har så jättemycket att spela för länge, det är imponerande.

Jag är ju lite barnslig (vet alla som känner mig) och tänker - "om de kan, varför kan inte vi"? Jag är medveten om att vill man gå och se herr handboll i stan, går man på IFK herrrar. Vill man gå och ser herr hockey i stan, går man och ser nyköpings herr hockeylag spela. Vill man se herr innebandy går man på onyx herrar (jag vet att det finns ett par lokala innebandylag till, men de är inte så många). Vill man gå och se herr fotboll däremot så finns det ett hav av lag att välja mellan. Vissa menar att fotbollens målgrupp av publik delas upp mellan så många olika föreningar. Mitt svar till detta är: "Det borde inte vara en svaghet, det borde vara en fördel!!! "Tänk på hur många fotbollsspelare det finns? Tänk på hur många fotbollsintresserade det finns?

Men mina fråga är: (och det är här jag behöver hjälp) - "Varför går inte fler lokalafotbollsspelare och tittar på oss? Varför går inte fler av ex HBK-, Runtuna-, Tun- och Sjösas publik och tittar på oss?"

För att lösa detta problem har föreningen valt att spela nästan alla hemmamatcher på Söndagar. Det är inte många av de andra lokala fotbollslagen som tränare eller spelar en Söndag. Dessutom finns det många som menar att om vi är med i toppen, gör fler mål eller spelar en attraktivare fotboll så kommer det mer publik. Tittar man historiskt på detta resonemang så stämmer det inte riktigt. Visst, vi har lite mer publik Söndagar än Lördagar, men inte så mycket mer som det borde vara. Det året BIS gick från 3an till 2an, tog laget mest poäng av alla div3 lag i Sverige och öste in mål. Men publiksnittet var inte särskilt mycket högre för det.

Jag tror inte heller det hänger på marknadsföringen. Visst kan vi göra mer, men jag tror det är många som inte går på våra hemmamatcher för att de inte vet om att vi spelar.

Beror det på att vi helt enkelt inte är bättre? Nja, köper fortfarande inte det   Jag menar det finns många som går på ex Tun, VSK, eller Stigtomta (som inte är släkt eller nära vänner). Min poäng är att det borde ju inte spelas så mycket sämre fotboll i div2 än div3-, 4,5 & 6. Eller ?

Här är lite tankar om varför inte fler lokala fotbollsspelar och lokal fotbollspublik går och ser på oss.

1. Man har inget intresse i BIS och bryr sig helt enkelt inte

2. Man tycker inte det är värt 60kr i inträde

3. Man ser hellre en Premier Leauge match på tv än går till Rosvalla

4. Ända anledningen till att man går och ser på fotboll är för att det är ens "egen" förening som spelar.

5. Man hinner bara med en live fotbollsmatch per helg, dvs man ser något annat lag istället eller har själv spelat. (förstod ni vad jag menade där?).

Jag är väldigt öppen för tankar, förslag, kritik, ideer etc! Vad kan vi göra för att ändra på detta?

Detta inlägg blev långt, för långt. Hoppas någon har orkat ta sig igenom det. Annars så märker jag att gliringarna haglar över mig på hemsidan. Som tur är fungerar mitt självförtroende som paraply  . Säger som Sjöberg - "Vill ni känna hur det känns att hålla i svärdet grabbar?"

Tills nästa gång, rid inte barbacka, lyft på fötterna när ni går och källsortera !

//MK















Av bissarna - 7 februari 2010 11:11

Vad ska man säga, först avstängd och ute i kylen. Nu en extern blogg kopplad till hemsidan, där folk kan kommentera, VAD HÄNDER?


Känner ledningen hotet från VSK och nr 6 bloggen, och vill ge mig störe ansvar? Jag kan bara säga "Hola se po"! (tydligen är det spanska som gäller nu förtiden:) Nu trampar vi igång på allvar...


Detta öppnar en helt ny värld och min lagkamrater kommer darra av skräck, här har jag möjlighet att lägg ut egna bilder (ex tagna av en mobilkamera), samt filmer... Jag njuter !


Vill tacka Näsbys starka man (Jocke J), för förslagen till förändringar på bloggen. Jag vidarbeodrade ditt mail och det snurrade till direkt. Mina egna tekniska kunskapar begränasar sig enbart till planen, så webmaster fick gå in styra upp det här under helgen. Jag kan förövrigt tillägga att jag nu avverkat den första grenen i Succes tävling, "superstars". Den handlade om bollkänsla så kolla in resultatet!  


Det roliga med denna blogg är att jag även kan använda smilegubbar, så nu kommer "the supplier får konkurrens på allvar  . För övrigt gick jag en riktig holmgång på nintendo 8bitars mot bland annat "the supplier" igår. Jag trodde att vi alla skulle tävla på lika villkor, med det visade sig att "the supplier" tydligen sov med sitt 8bitars och spelade i stort sett varje dag. Trotts detta så lyckades jag sätta ner foten och visa var skåper skulle stå i det kanske mest klassiska spelet "ice clambers".


På fotbollsfronten finns det inte så mycket nytt att kommentera, förutom att BIS har skickat en representant till Gambia för att scouta målvakter. Tydligen finns det två aktuella spelare som kan bli intressanta inom kort. Dessutom går det rykten om att det håller på att slutförhandlas med en offensivkraft. Sen skall det förhoppningsvis komma två innermittfältare och provspela, en med all ettan erfarenhet....


Vill även framföra en hälsning från vår bortglömde lagkramrat Rocky, han springer på där nere och formen är god. Han saknar de svenska köttbullarna och ser fram emot inkilningen. Han undrar dock vad Twister är för något.


Avslutar inlägget med ett litet speltips

Hammarby - Katrineholm 1 (Hammarby -11,5) 1,65

Edsby - Sirius under 9,5mål 1,75

Udinese - Napoli över 2,5mål 2,15


Kommentar: Katrineholm är styrklaget nr inom svensk elitidrott just nu, Hammarby har familje dag och kommer inte slå av på takten och vill ge publiken mål. Dessutom är landslagshjältarna fortfarande i bra form. Edsby har offensiva avbräck, Sirius bra bakåt, tycker dett är ett bra underspel. Udinese och Napoli är två offensiva lag som går för seger. Båda lagen har dessutom defensvia avbräck, för bra odds för att avstå!

Total odds: 6,21

Insats 200kr


Det var allt för mig

//MK 

Av bissarna - 6 februari 2010 16:52

Då var det åter igen dags att presentera en ny gästkrönikör för detta år. Denna gång är det en gammal favorit. Som enväldig expert skall han redogöra för sina tanker och känslor om det stora som komma skall.... Melodifestivalen! Som ett led i BIS "Satsning" på schlager kommer ingen mindre än Simon Ulvenhag varje helg att delge just dig, vad han känner, tycker och tänker om varje deltävlning. Håll i hatten, för nu åker vi!

Namn: Simon Ulvenhag
Ålder:26
Aktuell: Enväldig expert i BIS SchlagersatsningFörebild: Carola Häggkvist
Klarar sig inte utan: Sin plattång
klädesplagg: Tighta jeans
Civilstatus: Singel
Anekdot: Känd för att ha suttit och solat i bar överkropp med sololja på bänken under en seriematch

MELODIFESTIVALEN

Nu är vi äntligen där igen, den bästa tiden på året! Nej jag pratar inte om vintern.
Jag pratar om melodifestivaltiden…:)
Ett helt år har gått sen operan sköljde över Sverige och orden Snälla snälla snälla för första gången kom ur en kvinnas mun och inte en mans.

Jag, Simon Ulvenhag, Sthlm Finest vinnare och förespråkare för begreppet ”Karmakn-ll…” Vem annars. Har fått den stora äran att som enväldiga expert skriva ner lite tankar, idéer och speltips inför varje deltävling under vintern/våren.

Vi börjar såklart med deltävling 1 som kommer att gå av stapeln i Foppalandet Örnsköldsvik.

Nummer ett är: Ola med Unstoppable
I redan första låten kommer vi att få höra en av årets kanske största förhandsfavoriter.
Jag tror precis som många andra att Ola kommer ha stora chanser i år. Kanske till och med tippas lika högt som Mums mums gjorde förra året. Han har en grymt skön och röjig upptempo låt som jag verkligen gillar.
Jag tror att Ola efter vinsten i körslaget har nått den statusen att han är given i en final.

Nummer två är: Jenny Silver med A Place To Stay
Något som alla kanske inte vet är att Jenny Silver förut hette Jenny Öhlund, den väldigt duktiga dansbandssångerskan i Candela. Trots sin erfarenhet så är det här hennes debut i Melodifestivalen. Vi kommer att få se och höra en poplåt med klubbkaraktär som framförs på ett proffsigt sätt. Hon kommer säkert få några gamla sentimentala pensionärer och Tomas Deutgen att ringa och rösta. Liten skrällvarning, men jag tror inte det kommer ta henne vidare.

Nummer tre är: Linda Pritchard med “You are Making Me Hot-Hot-Hot”
Här kommer det att bli åka av, mycket pyroteknik, glitter och paljetter. Linda kommer bjuda på ett riktigt fartfyllt och häftigt framträdande. Det brukar ofta går bra för upptempopop låtarna med mycket effekter.
Om någon ska splittra på dom fyra stora i toppen så är det här min darkhorse till en andra chansen biljett.

Nummer fyra är: Pain Of Salvation med Road Salt
Dem som känner igen den här gruppen och förväntar sig en metal-låt från Pain Of Salvation får nog gå på en av deras spelningar istället. Road Salt är en långsam ballad som byggs upp kring Daniel Gildenlöws röst, en orgel och en bra ljusshow i bakgrunden. Skulle kanske fungera för en mer etablerad artist. Jag tycker dem borde gjort sin grej och kanske blivit årets överrakning, ungefär som Heat blev förra året.
Mitt tips är att dem kommer få det väldigt svårt att ta sig vidare.

Nummer fem är: Anders Ekborg med The Saviour
Vad ska man säga om den här artisten/skådespelaren. Vi alla vet vem han är, men jag vet inte om han verkligen har hittat rätt i Melodifestivalen?! Klart är i alla fall att han tagit hjälp av ett par erfarna låtskrivare som har varit med förut, Henrik Janson och Tony Nilsson.
Kanske man kan säga att det är lite Björn Kjellman varning över honom. Björn gick som bekant direkt till final för ett par år sedan. Den här låten går dock mer åt popopera hållet och är faktiskt favorit att ta sig vidare om man tittar på oddsen.
Jag håller med och skickar självklart vidare Anders Ekborg till final.

Nummer sex är: Jessica Andersson med I Did It For Love
Här har vi verkligen en veteran som alltid ställer upp med bra låtar. Hon vann även tävlingen 2003 när hon var med i gruppen Fame tillsammans med Magnus Bäcklund. I år framför hon en riktigt bra medeltempoballad där hon verkligen får visa upp sina röstakvaliteter. Men hon kommer säkert få ett argt samtal från Molly Sandén om att hon har snott hennes ljussättning. Jessica är dock redan en etablerad artist och får säkert mycket röster tack vare det.
Jag tror på andra chansen.

Nummer sju är: Frispråkarn med Singel
Redan i första programmet kommer här årets försök att få in lite nya musikinfluenser.
Det kommer att bli en Hip-Hop/R&B låt med skönt beat, ärlig och bra text. Jag däremot är inget större fan av den här musiken, för att uttrycka mig snällt! Är det någon gång under programmet som man ska schemalägga sin kisspaus så är det nu!
Jag både tror och hoppas att det blir sista plats för Frispråkarn.

Nummer åtta är: Salem Al Fakir med Keep On Walking
Salem Al Fakirs karriär har hittills gått rakt uppåt och han brukar skriva sköna trallåtar som fastnar väldigt lätt, vilket är en förutsättning i den här tävlingen. Han har som vanligt skrivit både text och musik helt själv och det kommer bli en typiskt Salem låt a´la hans stora hit ”Good Song”. Jag tror att det kommer bli tufft för honom att ta sig direkt till final men andra chansen känns given.

Mitt tips ser alltså ut som följer:
Ola (odds 1,20 på plats 1-2)
Anders Ekbord (odds 2,15 på plats 1-2)
Salem Al Fakir (odds 2,15 på plats 1-2)
Jessica Andersson (odds 2,05 på plats 1-2)
Linda Pritchard (odds 4,50 på plats 1-2)
Jenny Silver (odds 15,00 på plats 1-2)
Pain Of Salvation (odds 10,00 på plats 1-2)
Frispråkarn (odds 10,00 på plats 1-2)

Tills nästa lördag
Lev väl och njut av musiken
Enväldig expert Simon Ulvenhag

Av bissarna - 4 februari 2010 17:00

Efter vissa “tekniska problem” är alltså bloggen öppen igen. Tydligen var det någon plattfot som hade ställt till det, men problem är till för att lösas. Så nu kör vi igen.

Själv sitter jag hemma med huvudvärk och är lätt uttråkad. Efter smällen i gästabudsbollen (då menar jag inte för finalförlusten mot VSK), då jag ev drabbades av lättare hjärnskakning så har vår sjukgymnast givit mig totalt träningsförbud (detta förbud gäller även tv tittande). Måste säga att jag beundrar min kära sambo, i ena stunden är jag som en gnällig småunge, som är trött, ont i huvudet, hungrig och allmänt tjurig. I nästa sekund är jag som en speedad 5åring som lider av adhd. Jag klättrar på väggarna (tillsammans med katten), jag är rastlös och fruktansvärt uttråkad. Kan ju inte påstå att jag visar upp mig från min bästa sida….:)

Jaha annars så faller snön och vädret gör sitt för att konstgräset skall lysa med sin frånvaro. Så istället för konstgräs bli det nya styrke-, samt konditionstester för oss i veckan, GREAT!

Måste väl sammanfatta gästabudsbollen (gb). Vill börja med att lyfta på hatten, gratulera de värdiga segrarna VSK, ni gör en stabil turnering och vinner rättvist. GRATTIS ! (känns inte alls bittert att ge ifrån sig pokalen)Annars så tycker jag väl att det var en småtrevlig turnering, med underhållande fotboll och en del skrällar. Tänkte ta ut mig gb femma. Den är baserad på hur spelarna presterade efter sin egen förmåga.

Målvakt: Mikael Lindgren VSK - I mitt tycke turneringens överlägset bästa målvakt. Imponerade med snabba reflexer, stabilt positionsspel och bra fötter.

Back: David Strand BIS TFF - Aggressivt och inspirerade försvarsspel under hela turneringen. Visade stora ledaregenskaper och var en stöttespelare hela vägen.

Back: Magnus Boden VSK - Kanske inte den mest spektakulära spelaren i VSK namnkunniga trupp. Men tar ett enormt ansvar och spelar med ett stort hjärta. När VSK mer namnkunniga och offensiva spelare ger sig ut på äventyr finns han kvar för att hålla tätt bakåt.

Mittfält: Goffe BIS TFF - Antagligen den spelare som sprang mest under hela turneringen. Spelar med ett så stort hjärta att man i vissa stunder blir tårögd. Växte enormt under slutspelet och bar stundtals TFF på sina axlar. Imponerande.

Mittfält: Andres Stensson Sjösa - Regionens i särklass bästa inomhusspelare. Besitter en speed, teknik och spets som är ruskig att titta på. Så länge han orkar är Sjösa att räkna med, Mattades mot slutet, vilket är helt förståligt.

Forward: Armen Berisha VSK - En påsytt Armen visade återigen varför han skall spela fotboll istället för att lösa in bankcheckar. Blandar teknik, snabbhet och styrka med en sällan skådad målfarlighet. Hoppas att motivation håller i sig, samt att han får vara skadefri, då finns det potential till att vinna skytteligan i div 3.

Det är alltid svårt att ta ut en gb femma. Detta är mina fem, som jag tycker har presterat bäst efter sina egen kapacitet. Det fanns en hel del som var där och nosade, Pontus Holmström, Taher, Damir etc. Men fastande för dessa 6 snubbar !

Annars så har jag väl inte så mycket mer att delge, mailboxen gapar fortfarande tom, GW verkar ha tagit semester och tycker att det lagt sig ett stillsamt lugn över fotbollen i Nyköpingsregionen. Men jag skulle behöva lite hjälp med en sak, det gäller publik till våra hemmamatcher.

Min förening är övertygad om att det handlar väldigt mycket om vilken dag man väljer att spela hemmamatcherna på, vilket jag inte riktigt håller med om. Vi i BIS har blivit bättre på att marknadsföra oss inom de egna leden, det finns fortfarande mycket kvar, men vi har blivit klart bättre. Dock är vi väldigt dåliga på att fånga upp de generellt fotbollsintresserade utanför föreningen. (de som går och tittar på andra lokala fotbollslag, eller som spelar i andra lokala fotbollslag).
Det jag undrar är, varför går man inte och tittar på BIS ?
1. Det är för dyrt ?
2. Jag skiter fullständigt i BIS?
3. Det krockar alltid med mitt eget lag (annat lokalt fotbollslag jag vill se)?
4. Det finns alltid en bättre fotbollsmatch på tv att kolla på?
5. Det spelas för dålig fotboll?
6. Jag har ingen koll på när BIS spelar ?

Skulle vara lite intressant och veta varför? Jag åker själv runt en del och kollar på framförallt Sjösa, Runtuna och HBK. Men hann även med någon match med VSK och IK Tun. Folket som går på deras matcher, varför vill de inte se BIS? Går man bara för att man är intresserad av ex IK Tun, är man inte intresserad av fotboll i allmänhet ? Och varför skall det vara så svårt att få andra spelare att gå och titta på oss?, vad kan vi göra?

Jag har många gånger hört att om vi spelade bättre fotboll, gjorde mer mål och låg i toppen så skulle vi få mer publik. Den gången BIS vann div 3, tog mest poäng av alla div 3 lag och gjorde typ mest mål, så var inte publiksnittet ett dugg högre. Så jag köper inte riktigt det. Någon som har en ide, gärna någon i de berörda målgrupperna.

Nästkommande projekt på bloggen är annars schlager ! Vi kommer ta in en gästkrönikör, som kommer gå igenom vilka som är favoriter, vad man kan förvänta sig av varje deltävling etc. Är inte bloggen komplett så säg:)

Till dess, håll i hatten, kissa inte i motvind (om ni är pojkar) och akta er för isbjörnar !

//MK - bissarnablogg@hotmail.com

Ps Vilka underbara bilder det finns i BIS bildarkiv, tack webbmaster:) Ds

Ovido - Quiz & Flashcards